Nejlepší reklamy světa okouzlily Cannes. Printová kampaň, která vůbec nebyla vytištěna, virál za 700 liber, nebo černá reklama na vakcíny

Pomyslného reklamního Oscara, tedy Grand Prix z festivalu kreativity v Cannes, si letos v kategorii tištěné reklamy (Print & Publishing) odnesla kampaň, která vůbec nebyla vytištěna. 

Libanon, přelom roku. Krizemi bičovaná blízkovýchodní země, která od bejrútských protestů v roce 2020 čelí politické nestabilitě i tvrdé ekonomické krizi. Chybí benzín, jídlo, peníze. Země se ale i přes protesty připravuje na jarní parlamentní volby. 

Ty jsou náhle v ohrožení. Vládní strany v čele s libanonským Hizballáhem je totiž chtějí odložit – argumentem je ekonomická krize a nedostatek papíru a inkoustu. „Abyste mohli uspořádat volby, potřebujete někde získat hlasovací lístky a musíte mít i inkoust, kterým je potisknete,“ argumentují zástupci vlády. 

Papír je přitom v té době žádnou komoditou a jeho cena a dostupnost na trhu významně roste, stačí si vzpomenout, jakou hysterii vyvolává i v Česku. 

Vedení libanonského deníku AnNahar se však rozhoduje okamžitě. Na počátku února, tři měsíce před volbami, v očekávaném volebním speciálu jejich čtenáři najdou… prázdné novinové stránky. Vydavatelství totiž papír a inkoust, potřebný na vytištění novin, věnuje vládě k tomu, aby je využila na volební lístky. 

Kampaň se valí libanonskou společností jako sněhová koule, k iniciativě se přidávají další a další organizace – noviny, firmy i opozice, nakonec vláda získá dostatek jak papíru, tak chybějícího inkoustu. Argumenty o tom, že není z čeho udělat hlasovací lístky a jak je potisknout, padají a volby se konají v původním termínu v polovině května. Má to i happyend – vládní blok vedený Hizballáhem prohrává a k moci se dostává opozice. Zda však právě ona dokáže vyvést Libanon po dlouhé občanské válce následované obdobím politické i ekonomické nestability ke světlejším zítřkům, se ukáže až v dalších letech.

„Tato kampaň není něco, co běžně v kategorii Print & Publishing očekáváte,“ říká k vítězné kampani v Cannes předsedkyně poroty Natalie Lam, kreativní ředitelka agentury Publicis pro oblast APAC&MEA. „Není to nic vytištěného, viditelného, přesto jsou papír a inkoust pro úspěch kampaně zcela zásadní. Reklama má pochopitelně výrazný společenský přesah, který je celkově zpracovaný čistě a jednoduše,“ doplňuje argumenty, proč si právě tato kampaň z dílny agentury BBDO Dubai odnáší Grand Prix.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Které další vítězné reklamy z kategorie Print & Publishing nás zaujaly?
  • Jak udělat reklamu za 700 liber s globálním dosahem a miliony impresí?
  • Jaké kampaně bodovaly v kategorii Outdoor?
sinfin.digital