Černá maska a americká drsná škola: Dashiell Hammett, Raymond Chandler a spol.

V předchozím díle seriálu byla řeč o Chicagu v době, kdy mu vládl „Jizvoun“ Alphonse „Al“ Capone. Tématem toho dnešního jsou spisovatelé, kteří o organizovaném i „soukromém“ zločinu psali a kteří vytvořili svébytný literární žánr, tzv. „americkou drsnou školu“ (Hard-Boiled School). K nejvýznamnějším z nich, sdruženým kolem časopisu Černá maska (Black Mask), patřili Samuel Dashiell Hammett, autor povídek a románů, jež udaly „drsné škole“ tón, Raymond Chandler, duchovní otec soukromého detektiva Phila Marlowa, Erle Stanley Gardner, jenž stvořil „geniálního právníka“ Perryho Masona, a mnozí další.

Všechno začalo v dubnu 1920, kdy novinář Henry Louis Mencken a divadelní kritik George Jean Nathan vydali první číslo Černé masky, časopisu, jenž neměl žádné vysoké ani vznešené cíle, naopak. Jeho hlavním posláním bylo vydělat peníze na jiný literární, v tomto případě vysoce ambiciózní žurnál s názvem The Smart Set, který založil veterán americké občanské války plukovník William d’Alton Mann, který vycházel od března 1900 do června 1930 a v němž, mimo jiné, vyšly první povídky Jamese Joyce pro americké čtenáře či první texty Francise Scotta Fitzgeralda; právě ve Smart Set vydal v roce 1922 první povídku i Dashiell Hammett.

Vraťme se ale k Černé masce, ve které zpočátku nevycházely jen detektivky či action stories, ale také dobrodružné, fantastické a fantaskní příběhy i milostné romance. Teprve poté, co se jejím editorem stal George W. Sutton (1922) a hlavně Philip C. Cody (1924), začaly v magazínu dominovat detektivní a kriminální povídky, tento trend pokračoval, ba dokonce zesílil poté, co jeho vedení převzal Joseph Shaw (1926).

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Kdo patřil mezi autory americké drsné školy?
  • Co pro ně bylo typické?
  • V čem si byli podobní a v čem se odlišovali?
  • A jak se to má s filmovými adaptacemi jejich knih?
sinfin.digital