Elektrokoloběžky upadají v nemilost. Jsou nebezpečné a mají produkovat více emisí než auta

Radní v Paříži se na základě přání 90 % obyvatel chystají zakázat ve městě sdílené elektrokoloběžky. I když důvody jsou údajně především bezpečnostní, odborníci začínají paradoxně zpochybňovat i přínos elektrokoloběžek pro ochranu klimatu. Podle řady studií je elektrokoloběžka v aglomeraci za určitých podmínek celkově ještě větším producentem emisí než auto se spalovacím motorem. Upadnutí elektrokoloběžek v nemilost může být předzvěstí možného podobného osudu některých dopravních prostředků a zařízení, dnes považovaných za ekologické.

Podobný názorový obrat zaznamenala právě již zmiňovaná Paříž. Francouzská metropole v roce 2018 provoz sdílených elektrokoloběžek oficiálně podpořila, a to v rámci deklarované snahy o podporu dopravy, která bude šetrná k životnímu prostředí. Nyní se 90 % obyvatel v referendu vyjádřilo pro jejich zákaz.

Důvodem je fakt, že lidé na elektrokoloběžkách často nedodržují dopravní předpisy, jezdí po chodnících i dalších nevhodných místech a jsou viníky dopravních nehod, včetně těch smrtelných.

Až pařížské předběžné rozhodnutí o zákazu elektrokoloběžek, po kterém zřejmě budou následovat diskuse o podobných opatřeních i v jiných městech, donutilo odborníky k hlubší analýze ekologického přínosu těchto dopravních prostředků. A i v tomto ohledu se najednou údajně ukazuje, že z pohledu ochrany klimatu elektrokoloběžka žádné ekologické vozítko nepředstavuje. Právě naopak.

sinfin.digital