Rakouští politici se vůči politickému islámu chovají naivně, míní novinář Maurer

Rakouské hlavní město Vídeň patří z hlediska kriminality k nejbezpečnějším metropolím na světě, navíc každý rok pravidelně vyhrává žebříček měst, v němž se lidem nejlépe žije. Ve Vídni na rozdíl od Paříže či Londýna prakticky chybí ghetta a vyloučené lokality, ve kterých jinde v Evropě bují islámský radikalismus. Přesto i Vídeň včera zasáhl teroristický útok islamistů. Proč? Z jakého důvodu útočí islamisté i ve městě, pověstném vysokou mírou náboženské i sociální tolerance? O tom si INFO.CZ povídalo s Manfredem Maurerem, rakouským novinářem a analytikem, který dlouhodobě varuje před praktikami takzvaného politického islámu.

Ve svých komentářích a článcích často kritizujete rakouskou politickou scénu za to, že politický islám podceňuje a nevěnuje mu dostatečnou pozornost. Překvapil vás proto tak závažný teroristický útok v samotném centru Vídně?

Samozřejmě jste vždycky překvapeni, když se něco takového stane. Ale od útoků v Paříži v roce 2015 jsem očekával, a nejsem zdaleka sám, že k něčemu podobnému může dojít i u nás. Otázka byla jen kdy. Několik bojovníků Islámského státu odešlo bojovat do Sýrie právě z Rakouska, což už tehdy potvrzovalo existenci vídeňské džihádistické scény. Někteří Rakušané se přesto nechali ukolébat iluzí, že jejich země bude islamistického teroru ušetřena. A to mimo jiné kvůli tomu, že na rozdíl od některých jiných zemí je islám v Rakousku oficiálním náboženstvím už od roku 1912.

Ve Vídni prakticky neexistují přes vysoký počet přistěhovalců z mnoha zemí žádné vyloučené lokality, kriminalita je v porovnání s jinými metropolemi nízká, soužití různých kultur, alespoň na první pohled, je mnohem lepší než jinde. Co to podle vás znamená, když islámští teroristé zabíjejí lidi i v takovém městě?

Ano, Vídeň dosud platila opravdu za velmi bezpečné a přátelské město. Ale to neznamená, že se tady v minulosti neodehrávaly žádné teroristické útoky. Synagoga na Seitenstettengasse, kde začal včerejší útok, byla terčem palestinského teroristického útoku už v roce 1981. Tehdy zemřeli dva lidé. Pravda je, že ve Vídni skutečně nejsou prakticky žádná ghetta. To ale neznamená, že tam i přesto neexistuje paralelní islámská společnost, z níž vycházejí extrémisté.

Obchod USA s Evropou: Radikální obrat nečekejme. Biden nechce udělat stejnou chybu jako Obama

Myslíte si, že kdyby vídeňská radnice nebo i rakouská vláda přistupovaly k politickému islámu jinak, mohly teroristickým útokům zabránit?

Vláda nedávno zřídila středisko pro monitoring politického islámu v Rakousku. Sice hodně pozdě, ale přece jen se snaží uchopit politické kořeny islamistického teroru. Mnoho politiků, včetně těch ve vídeňské městské radě a zastupitelstvu, však k tomuto vážnému problému přistupuje naivně. Věří, že přátelské kontakty s představiteli politického islámu mohou problém zmírnit.

Dlouhodobě také kritizujete práci Islámské náboženské společnosti v Rakousku (IGGÖ). Jak by měla tato společnost nebo jiná oficiální islámská uskupení přispět k tomu, aby se podobné útoky jako včera neopakovaly?

IGGÖ samozřejmě útok okamžitě odsoudila. Moje kritika IGGÖ však spočívá v tom, že zahrnuje i organizace, které se například hlásí k ideologii tureckého antisemity a islamisty Necmettina Erbakana. Ten zastával názor, že Židé už 5700 let ovládají celý svět. Z jednoho takového antisemitského sdružení pochází také předseda IGGÖ Ümit Vural. Rakouští politici jsou povinni požadovat, aby se IGGÖ od těchto tendencí jasně distancovala.

Jaký dopad může mít včerejší teroristický útok podle vás na rakouskou i vídeňskou politiku a takzvaný multikulturalismus ve Vídni?

Lze očekávat, že se zvýší voličské preference stran, které varují před multikulturalismem. To se týká zejména Strany svobodných (FPÖ). Tento efekt by však neměl být příliš velký, protože lidová strana ÖVP (strana kancléře Sebastiana Kurze, pozn. red.) má problém politického islámu ve svém hledáčku také už delší dobu. Soužití lidí z různých kultur v Rakousku i ve Vídni bude pochopitelně po útoku ještě těžší, pokud oficiální islámské organizace v zemi nerozptýlí jakékoliv pochybnosti o tom, že se naprosto zásadně distancují od radikálních ideologií.

SDÍLET
sinfin.digital