Uvolněné dveře u dopravních letadel. Mají se cestující z českých letišť obávat?

Adam Maršál

Důvod, proč z letadla Boeing 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines vypadly dveře za letu, je stále předmětem vyšetřování, ale už teď je jisté, že minimálně jedna další společnost využívající tento typ nechá své stroje na zemi, protože problémy s uvolněnými nýty se objevily i u dalších letadel. Co to znamená pro pasažéry leteckých společností operujících z letišť v Česku?

Klienti českých aerolinek stejně jako cestující z českých letišť se podobného incidentu nemusí obávat, protože inkriminovaný typ není součástí flotily žádné společnosti operující na našich letištích, ani sem běžné nelétá. 

„Událost se týká skupiny letadel typu 737 MAX 9. Tyto stroje naše společnost ve flotile nemá,” odpověděla na dotaz Info.cz mluvčí české společnosti Smartwings Vladimíra Dufková. Podle našeho zjištění problematický typ neslouží ani u žádného z klientů leteckých opraváren Czech Airlines Technics na pražské Ruzyni.

Navíc, a to je velmi podstatná věc, dveře, které vypadly z letadla, ve skutečnosti nebyly ani standardními vchodovými dveřmi, ale pouze jejich zaslepením. Jak tomu rozumět? 

Výrobci letadel, jako je například Boeing, dělají letadla v různých provedeních, které se navzájem liší především svou délkou, a tím pádem i kapacitou. O jaký podtyp se jedná v případě Boeingu 737 MAX, lze vyčíst z posledního čísla na konci označení. Boeing 737 MAX 9 má delší trup než MAX 8 a ten je zas delší než MAX 7.

Problém je v letadlech s větším prostorem pro nohy

Do každého typu lze zjednodušeně řečeno umístit určitý počet sedadel podle toho, jak moc velký prostor na nohy jim chce ta či ona letecká společnost dopřát. Úměrně počtu sedadel pak musí být v letadle předepsaný počet nouzových východů, aby se v případě nutné evakuace stihli všichni pasažéři včas dostat ven. Výrobce na základě objednávky osadí otvory v trupu otevíratelnými dveřmi. Víc pasažérů znamená víc východů.

V případě, že si aerolinka objedná konfiguraci s menším počtem sedaček, výrobce některý z otvorů zaslepí, což prakticky znamená, že otvor uzavře neotvíratelným komponentem s okénkem standardní velikosti. V případě Boeingu 737 MAX 9 jde o vchod hned za křídlem, a právě z něj se během letu Alaska Airlines záslepka uvolnila a za velkého zájmu médií dopadla na zahradu jednoho učitele v Portlandu.

Dveře z letadla dopadly do zahrady portlandského učitele Boba Sauera, který je objevil až den poté, co se o incidentu dozvěděl z médií.

Dopravní letoun Boeing 737 MAX 9 slouží celkem u jedenácti leteckých společností na světě, z nichž jen pět využívá konfiguraci se zaslepeným nouzovým východem. Kromě postižených Alaska Airlines (celkem 65 strojů) jsou to letecké společnosti americké United Airlines (79 strojů), Aeromexico (19 strojů), Turkish Airlines (5 strojů) a panamské Copa Airlines (21 strojů). Své stroje uzemnily americká společnost Alaska Airlines a United Airlines, druhá jmenovaná kvůli potížím zrušila stovky pravidelných letů.

Zatím to vypadá spíš na vadný výrobní postup

Experti z amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy se pustili do analýzy, zda problém s uvolněnými nýty souvisí s nesprávnými výrobními postupy, nebo jde o následek zanedbané údržby. Generální ředitel Boeingu Dave Calhoun na emotivní tiskové konferenci vzal chybu na sebe a slíbil co největší transparentnost a ochotu napomáhat vyšetřování.

Americký Národní úřad pro bezpečnost vyšetřuje důvody uvolnění záslepky v trupu letadla.

V současné chvíli to pro Boeing nevypadá dobře. Podle Planes.cz inspekce u letecké společnosti United Airlines prokázaly u pěti letounů špatné výrobní postupy při instalaci záslepných panelů. Vedle volných šroubů se jednalo i o další montážní vady. 

Součástí vyšetřování je dost zásadní otázka, co se stalo se čtyřmi upevňovacími prvky bránícími panelu otevřít se směrem nahoru. Tyto prvky totiž nezůstaly v letadle a nenašly se ani jinde jinde. Žádná z možností přitom není dobrou zprávou pro výrobce, protože byly buď nesprávně nemontovány, nebo selhaly, případně tam vůbec nebyly.

Americký státní letecký úřad Federal Aviation Administration ve svém dopise výrobci uvedl, že “společnost Boeing možná nezajistila, aby její dokončené výrobky odpovídaly schválenému návrhu a byly ve stavu umožňujícím bezpečný provoz.“ 

Úřad vyzval Boeing, aby do 10 pracovních dnů dodal všechny možné důkazy o tom, že postupoval v souladu s předpisy. Pro výrobce letadel, která již v minulosti vykázala výrobní vady vedoucí k fatálním nehodám dvou plně obsazených strojů a smrti 346 pasažérů, je to další špatná zpráva.

EU horuje pro zelenou dopravu. Cesta vlakem v Evropě je ale často dražší než letadlo

sinfin.digital