Vyšetřování čínských elektroaut odhalilo hluboké rozdíly mezi automobilkami. Hlavní souboj s Čínou přitom Evropu teprve čeká

Ten výrok vzbudil mnohé ohlasy a zvedl nejedno obočí, a to nejenom v Evropě. Čínskou stranu dokonce vyprovokoval k poměrně razantní odpovědi. Ohlášení vyšetřování čínských výrobců elektromobilů ohledně využití státních subvencí bylo ze strany předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové očividně zamýšleno jako rázný krok v boji za konkurenceschopnost jednoho z klíčových průmyslových odvětví „starého kontinentu“. Dané opatření však ve výsledku daleko více vrhlo světlo na hluboké rozdíly evropských automobilových koncernů ohledně přístupu k Číně jako novému významnému aktérovi. Protičínská koalice očividně není jednotná. Daná věc se totiž dotýká základních stavebních kamenů strategií a obchodních filozofií automobilek.

„Globální trhy jsou zaplaveny levnými čínskými elektrovozy.“ Věta, již jsme v posledních letech mohli slýchat (ať už otevřeně, či v kuloárech rozličných konferencí) od řady zástupců automobilového průmyslu, novinářů, ale i politiků v řadě evropských zemí včetně České republiky. 

Podobný, i když daleko méně dramatický příběh vyprávějí i různé oborové statistiky či studie think-tanků a výzkumných ústavů. Tentokrát však tato slova vyšla z úst předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyenové v rámci tradičního Projevu o stavu Unie (SOTEU).

Dané prohlášení bylo spojeno s oznámením zahájení vyšetřování ohledně dotační politiky Číny vůči domácím výrobcům elektromobilů, jež jsou následně exportovány na společný trh EU. Kladný výsledek zjištění by mohl vést k vysokým dovozním tarifům na tyto automobily. Za zmínku rovněž stojí, že se zároveň svým rozsahem jedná o jedno z největších vyšetřování v dějinách Unie. 

I tento fakt zřejmě donutil k silnému vyjádření výkonného místopředsedu Evropské komise pro hospodářství Valdise Dombrovskise. Ten na svém X profilu (dříve Twitter) napsal, že EU „je otevřena konkurenci, ale nikoli neférovým praktikám“, přičemž pro zjemnění a ve zjevné snaze vymezit se vůči tvrdému přístupu Bidenovy administrativy v USA dodal: „Chceme udržovat otevřený dialog.“

Heslo doby dle něj představuje de-risking, nikoli úplný de-coupling od druhé nejsilnější ekonomiky světa. Jenže Peking tato slova neuchlácholila. A to přesto, že von der Leyenová měla o záležitosti údajně dopředu informovat čínského premiéra Li Čchianga při společném setkání v rámci formátu G20 v Novém Dillí v Indii.

Čínské ministerstvo obchodu navzdory tomu reagovalo velmi ostrým prohlášením, v němž vyzvalo EU k dialogu a současný postup označilo za „ otevřeně protekcionistický“ a zaměřený na neférové preferování domácích výrobců na úkor čínských exportérů.

Čínské elektromobily ovládnou až pětinu evropského trhu. Jsou jako stádo trojských koní na steroidech

Daná epizoda, jakkoli výbušně znějící, je však především dokladem dlouhodobých debat mezi politiky a korporátní sférou o budoucnosti evropského automobilového průmyslu a svým způsobem i průmyslové výroby jako takové ve vztahu k čínskému manufakturnímu kolosu.

Poučena z předchozích nezdarů, Komise se svým počínáním údajně snaží předejít opakování situace po roce 2010, kdy evropský trh zaplavily levné a dotované solární panely z Číny a zničily řadu evropských výrobců. Řada odborníků i zástupců automobilového průmyslu krok na jednu stranu opatrně vítá, na druhou však upozorňuje, že přišel příliš pozdě a Komise odvětví již uškodila svoji přísnou zelenou politikou v rámci programů spojených s Green Dealem a obecně přechodem k uhlíkové neutralitě. 

Kupříkladu dle výřečného CEO kolosu Stellantis Carlose Tavarese způsobují zelené regulace až 40% nárůst konečné ceny elektrovozů evropských výrobců oproti čínské konkurenci, což pro odvětví představuje ohromnou zátěž.

sinfin.digital