Recyklovat či nerecyklovat, to je oč tu běží

Stanislav Cingroš

Plasty, PET lahve a sklo. Materiály, které se učíme recyklovat již od malička a jejichž třídící kontejnery nalezneme na každém rohu. Mnozí z nás si jistě vzpomenou i na sbírání použitých baterií ve školách. Kam ale tyto produkty směřují? No přece na recyklační linky, aby došlo k šetření primárních zdrojů surovin, energie i životního prostředí. S vývojem nových technologií se možnosti recyklace posouvají mílovými kroky vpřed, a to v oblasti samotných produktů i úspěšnosti celého procesu. A zde přicházejí na scénu lithiové baterie!

Éra lithiových baterií je na svém počátku, komerčně fungují zatím pouze jednotky let a jejich životní cyklus teprve začne dobíhat. V následujících letech se však produkce průmyslových lithiových baterií začne výrazně zvyšovat a tím pádem je už teď potřeba řešit nejen jejich ekologickou, ale také i finančně rentabilní recyklaci. I proto u nás pracujeme na modernizaci recyklačního procesu a plánujeme vybudovat recyklační linku pro lithiové baterie.

Na poli „bateriového“ byznysu fungujeme už více než 20 let a naše produkty dodávají energii všem výrobkům s elektrickým pohonem, třeba vysokozdvižným vozíkům. Většinou se jedná o baterie na bázi olova, nicméně začínáme částečně přecházet i na ty lithiové. Další z našich aktivit je stavba velkokapacitních bateriových úložišť pro zákazníky z oblasti energetiky a průmyslu, kde dáváme život i lithiovým bateriím, které byly původně primárně využívané jinde, třeba v elektromobilech.

To, že se zabýváme vysloužilými lithiovými bateriemi, navazuje na náš dlouholetý záměr chovat se v rámci naší činnosti zodpovědně a udržitelně. Pokud baterii dodáme na trh, chceme ji také po splnění jejího hlavního účelu ekologicky zlikvidovat, případně vrátit recyklací zpět do oběhu. Právě proto spolupracujeme na výzkumném projektu provozu recyklační linky lithiových baterií, v rámci něhož předběžně dosahujeme velmi dobré výtěžnosti jednotlivých materiálů. V plánovaném rozsahu, tedy v uzavřeném cirkulárním systému od uvedení na trh, přes druhotné využití, až po následnou recyklaci, zatím nikde v Evropě podobná recyklační linka neexistuje. V České republice podle registru vozidel jezdí v současné chvíli přes 14 000 elektrických aut a podle Národního akčního plánu Čistá mobilita činí předpokládaný nárůst do roku 2030 220 000 až 500 000 elektrických vozidel. To je potřeba řešit.

Nesmíme čekat, až bude mít baterie po životnosti a až v té chvíli zjišťovat, co s ní. Náš pohled na recyklaci baterií je takový, že v každé zemi by měla být podle potřeby menší či větší recyklační kapacita, jako připravujeme u nás. Mezi zeměmi by se pak přepravovaly jen recykláty (separované kovy) a ne bateriový odpad, jehož transport nedává z ekonomického ani bezpečnostního hlediska smysl.

Autorem komentáře je Stanislav Cingroš, manažer rozvoje řešení v oblasti ukládání energie a cirkulárního oběhu ve společnosti IBG Česko, která se specializuje na návrhy, výrobu, instalaci a provoz energetických řešení včetně bateriových systémů. Kromě svého vlastního působení v ČR má IBG Česko dceřiné společnosti ještě na Slovensku a v Maďarsku. Celá skupina zaměstnává více než 150 zaměstnanců a celkové tržby dosahují 1 miliardy korun.

sinfin.digital