Z „ozdravného balíčku“ se stává nepřehledná změť. Občan zapláče, a to ještě ani neznáme konečný výsledek

KOMENTÁŘ MARTINA MAŇÁKA | V posledních dnech jsme tichými a nepřímými svědky plíživého dovařování původní verze vládního „ozdravného“, respektive konsolidačního balíčku, jehož cílem bylo snížit deficit státního rozpočtu na příští a přespříští rok. Vytváří se čím dál větší nejistota, jaký bude konečný výsledek, co a o kolik se nakonec změní a co nikoliv. Nabízí se otázka, zda případné přínosy pro státní kasu v samotném důsledku převáží nad negativními dopady tak masivního legislativního zemětřesení.

V situaci nebezpečně se rýsující táhlé rozpočtové krize Fialova vláda již koncem června schválila a předložila sněmovně tzv. konsolidační balíček opatření, jež má zlepšit stav státního rozpočtu v příštím roce celkem o 97,7 miliardy korun a v příštích dvou letech dohromady o 150,7 miliardy korun. 

Postupně se však z této obsáhlé záplavy „balíčkových“ změn stává tak trochu záhada a tak trochu podivná substance, s níž si zákonodárci mohou dále pohrávat dle vlastního uvážení a to ve formě předkládání přehršle pozměňovacích návrhů, jimiž původní předlohu upravují k obrazu svému – k obrazu, jehož kontury veřejnost tuší jen mlhavě. 

A tento proces, včetně všemožných jednání o změnách nadále probíhá. Pozměňovací návrhy mohou být – mimo jednání sněmovny, a tedy i mimo zraky veřejnosti – dodávány během větší části srpna. Původní vládní balíček jakoby byl jen polotovarem, respektive obalem „časované nálože“, jejíž obsah se postupně dotváří, dovařuje a opravuje stylem „co dům dal“.

Což s sebou nese řadu nepříjemných obecnějších dopadů, i když samozřejmě nelze jakkoliv zpochybňovat zákonodárnou pravomoc poslanců či právo vlády na úpravy čehokoliv. Pomiňme fakt, že původně navržený soubor vládních rozpočtových opatření je spíše snahou o jednorázovou úlevu nemocným veřejným financím od akutní bolesti než skutečným lékem na podstatu chronické choroby. Ostatně, uvažovaný deficit na příští rok (včetně již zohledněných „ozdravných“ opatření) se má pohybovat na úrovni nejméně 235 miliard, což je očividný důkaz nedotaženosti „léčebného“ záměru.

sinfin.digital