RECENZE LUKÁŠE NOVÁKA I Nová generace Škody Kodiaq RS zůstává věrná svému základnímu poslání – být prostorným, pohodlným a praktickým rodinným SUV. Jenže zároveň ukazuje, že když se chce, umí pořádně zatlačit na pilu. A to nejen optikou designu, ale především jízdním projevem, který je vyváženější, suverénnější a dospělejší než kdy dřív.
Zvenčí působí RS stylově, ale ne křiklavě: 20palcová kola, decentní černé doplňky a široce rozkročený postoj mu dávají správnou dávku autority – uvnitř potěší kvalitní materiály a skvělé zpracování.
Testovaný vůz měl navíc příplatkový kožený interiér s odvětrávanými sedadly, která kombinují pohodlí na dlouhých cestách s překvapivě dobrou oporou v zatáčkách.
Nové multifunkční otočné ovladače ve středové konzoli, které slouží k volbě teploty, hlasitosti i dalších funkcí, dávají perfektní smysl, protože fungují rychle, logicky a intuitivně.

Věk zralosti
A pak je tu podvozek. Adaptivní tlumiče DCC+ jsou u verze RS ve standardu a zaslouží si pochvalu. Kodiaq zvládá rozbité město i klikatou okresku se stejnou lehkostí. Komfort, stabilita a jistota jsou přesně tím, co od velkého SUV chcete.
Přesto však auto neztrácí kontakt s řidičem. V zatáčkách se nenaklání, drží směr a motor reaguje na plyn s chutí.
Benzinový čtyřválec 2.0 TSI s výkonem 195 kW (265 koní) posílá sílu na všechna kola a sedmirychlostní dvouspojková převodovka DSG konečně řadí rychle a hladce ve všech režimech.
Navíc nový rezonátor u výfuku dodává autu krásný zvuk, který zní sportovně, ale ne afektovaně – jako u předchozí generace, kde RS jen „bručelo z repráku“.

Head-up displej před řidičem je ukázkový: jasný, plynulý, přehledný, a když si spustíte Apple CarPlay, tak navigace z Apple Maps se promítne nejen do něj, ale také do virtuálního kokpitu. Na dlouhé cesty naprostá radost, protože nemusíte vůbec spouštět oči ze silnice.
Stejně tak potěší detail, kterým je automatické zamykání při odchodu od vozu. Bez dotyku, bez hledání klíče. A funguje to i opačně: stačí se přiblížit a Kodiaq se sám odemkne.
Pochvalu si zaslouží také infotainment a jeho obří centrální displej s rychlými reakcemi, intuitivním prostředím a moderní grafikou. Konečně působí jako prémiový prvek, ne jako povinnost. Kodiaq prostě dospěl, a to nejen po stránce designu, ale i co se technologií týká.
A spotřeba? I ta byla příjemným překvapením. V městském provozu s lehkou nohou se drží kolem 10 l/100 km a mimo město není problém jezdit za 8,5 litru. Na velké a výkonné SUV velmi solidní.

Nový vs. starý Kodiaq RS očima majitele
Tomáš si pořídil svého Kodiaqa RS před několika lety po faceliftu, tedy už s benzinovým dvoulitrem TSI. A rozhodně nepatří mezi fanatiky, kteří budou novinku chválit jen proto, že je nová.
„Hele, musím říct, že ten novej jede líp. Zátah je plynulejší, celkově to působí víc živě. Jako jo, ten můj není pomalej, ale tady máš hned pocit, že auto reaguje ochotněji. V zatáčkách drží fakt dobře a skoro se nenaklání,“ popisuje první dojmy.
Jenže ne všechno mu sedí. Tomáš měří 205 centimetrů, a to už je v autě znát. „Jakmile jsem si sednul do těch sportovních sedaček, bylo mi jasný, že bude problém. Jsou strašně vysoko. Musel jsem se předklánět, abych vůbec viděl ven. A to přední sklo je víc zkosený, takže s tím bojuju. V tomhle ohledu si starší Kodiaq vede líp. Prostornost kolem je jinak v pohodě, ale ten posez… no, nejsem z toho nadšenej.“
Podobný názor má i na head-up displej. „To je věc vkusu. Mně to přijde rušivý, radši koukám na klasický budíky. Ale chápu, že pro někoho je tohle top vychytávka.“
Naopak chválí praktickou stránku interiéru. „Ten středovej tunel je super. Tím, že zmizel volič automatu, kterej dali pod volant, tak tam máš fakt hodně místa a šikovnejch odkládacích prostor – a to mě baví. A deštník ve dveřích zůstal, to mě potěšilo, ten už beru jako samozřejmost,“ usmívá se.
A co kufr? „Velikostně srovnatelný. Ve starým mám dvojitý dno, ale tady zase přibyly síťky, takže věci aspoň nelítaj. Něco za něco.“
A design? To je zatím otevřená kapitola. „Zepředu už to beru, to se mi docela líbí. Ale ten zadek… na ten si pořád zvykám. Je takovej… jinej. Ale ty nový dvacítky kola? Jo, ty jsou fakt pěkný. Ty bych bral hned.“










