Škoda Enyaq 85x: Bílý klid uprostřed ruchu světa

Lukáš Novák

RECENZE LUKÁŠE NOVÁKA I SUV s tichou duší. Tak by se dal shrnout týden vjemů, které jsem zažil za volantem nové Škody Enyaq. Žádné zbytečné emoce, žádné přehnané fanfáry, jen čistá jízda, která vás donutí přehodnotit, co od auta vlastně čekáte. Toto není elektromobil pro technologické nadšence. Toto je auto pro každý den a je tak dobré, že i jako latentní petrolhead začnete uvažovat, jestli už náhodou nenastal čas přejít „na druhou stranu“. Spoiler: nastal.

Enyaq jsem přebíral ve čtvrtek, s baterií nabitou na 84 %. Zvenku čistý, jednoduchý design, uvnitř... jiný svět. Ticho. Ticho tak výrazné, že vás zpočátku znejistí. Kde je start? Co se děje? Nechybí mi motor? A pak zjistíte, že právě tahle absence hluku je tím největším benefitem. 

Dva dny trvalo, než jsem si na to absolutní ticho zvykl. Ale pak už nebylo cesty zpět. Po týdnu za volantem Enyaqu je hluk jakéhokoli jiného auta rušivý. I rádio jsem začal pouštět potichu.

Nekonfliktní prostředí interiéru působí uklidňujícím dojmem bez ohledu na bezhlučnost pohonného ústrojí.

Ticho Enyaqu ale není jen absence zvuku. Je to jakási nová forma komfortu, kterou musíte zažít, abyste pochopili, jak moc vám do té doby chyběla. V každodenním provozu je to k nezaplacení, ať už stojíte v zácpě, když jedete domů z práce, když jedete s dítětem, které konečně usnulo v sedačce. 

Všude tam najednou oceníte, že auto může být prostor, kde se odpočívá.

Čtyřkolka, která umí

Verze 85x znamená, že máte k dispozici baterii s celkovou kapacitou 85 kWh a pohon všech kol. Tedy elektrický motor nejen na zadní, ale i na přední nápravě. Výsledek? Enyaq se při akceleraci chová sebevědomě, bez zaváhání, bez prohrábnutí. Na semaforech se odlepuje od asfaltu jako sprinter z bloků. Žádné zdržování, odezva na plyn je okamžitá. Přesto působí klidně, bez jakéhokoli náznaku agresivity.

Síla přichází hladce, jako když někdo roztočí neviditelné turbo. V zatáčkách je poznat, že má Enyaq těžiště nízko, když díky bateriím v podlaze skvěle drží stopu a nehoupe se. Na okresce se tak můžete opřít do volantu a auto vás podrží. Dokud nezačnete tlačit na pilu, nepoznáte, že sedíte ve skoro 2,3tunovém mackovi. A i když to přeženete, Enyaq reaguje čitelně, stabilně, bez hysterických zásahů ESP.

Loňské omlazení ve stylu menšího modelu Elroq historicky prvnímu elektromobilu od Škodovky jen prospělo.

Není to sportovní nářadí, ale na poměry elektrického vozu je až překvapivě schopný. Příjemný je i přechod mezi rekuperací a brzděním, který není skokový, ale plynulý. Elektronika funguje tak, že máte pocit, že ovládáte něco mechanického, a to je velké plus. 

Přidejte k tomu čtyřkolku, která nenápadně přenáší trakci tam, kde je potřeba, a dostanete auto, které zvládne i nástrahy české zimy. Ne, nebudete s ním jezdit blbnout do lomu. Ale rozjezd do kopce po sněhu? Bez problémů.

Do práce i za zábavou každý den znovu

V běžném týdnu se auto o vás hodně dozví. Kolik času trávíte v kolonách. Jak často brzdíte, protože někdo zapomněl, že se jezdí vpravo. Kolik schůzek má člověk za den. A kolik energie vám to všechno vezme. Enyaq 85x se ukázal jako ideální společník. V týdnu jsem s ním jezdil denně, mimo víkend, přibližně 50 kilometrů denně – do práce, na schůzky, zpět.

Co je podstatné, tak nikdy mě nenechal řešit, kde nabít. Vydržel pět dní bez nutnosti připojení, a když už baterie spadla na 29 %, stačilo přes noc dobít doma z třífázové zásuvky zpět na 80 %. Jednoduše, tiše, bez stresu. A ráno? Ráno byl opět připravený. V tomhle je elektrické auto jako Enyaq geniální. Stačí zastrčit kabel a jít spát.

Prostornost interiéru a jeho praktičnost je velkou zbraní všech verzí Enyaqu.

Nabíjí se, když odpočíváte. Pro lidi, kteří mají možnost domácího nabíjení, je to gamechanger. A i pokud ne, tak infrastruktura už dnes pokrývá většinu běžných situací. Nabíjecí panika? Už dávno není na místě. 

A navíc: Enyaq se dá dnes pořídit na operák za tak výhodné podmínky, že nedává smysl ho nemít. Ne jako druhé auto. Jako hlavní auto. Na všechno.

Potěšující detaily

Světla. Kufr. Konektivita. Tři zdánlivé detaily, které ale ve výsledku tvoří celkový zážitek. Začněme světly: LED Matrix světlomety svítí famózně. Noční jízda po okreskách je bezpečná a přehledná. Paprsek světla je rovnoměrný, dálková světla automaticky vyřezávají protijedoucí auta bez toho, abyste museli hnout prstem. Výsledek? Vidíte daleko, a přitom nikoho neoslňujete.

Elektromobil, se kterým se dá celý běžný pracovní týden jezdit bez nabíjení už opravdu dává smysl.

Kufr je další téma. Není malý, ale na první pohled by člověk čekal víc. Přesto zvládne vše, co potřebujete. Sklopením zadních opěradel vznikne rovná plocha, která je ideální třeba pro naložení krabic nebo kola. Co interiér? Vzdušný, ergonomický, sedadla pohodlná i po dvou hodinách jízdy.

A konektivita? Apple CarPlay funguje spolehlivě bez výpadků a bez hádek s mobilem. Připojíte, jedete. Všechny informace jsou přehledné, systém reaguje svižně. A to je přesně ten pocit, který vás provází každým kilometrem – všechno je promyšlené, všechno funguje, nic vás neštve. A i když něco maličko zaskřípe (například pomalejší náběh infotainmentu po startu), netrvá to dlouho a auto se srovná. Vlastně tak trochu jako člověk po ránu.

Zítřek asi opravdu patří elektřině a Enyaq to ví

Když jsem Enyaq vracel, přistihl jsem se, že mi bude chybět. A to hodně. Ne proto, že bych se bezhlavě zamiloval. Ale protože jsem si zvykl. Na komfort. Na ticho. Na přirozené chování auta, které vás nikam netlačí, ale zároveň je pořád připraveno. Funguje tak, jak očekáváte, a to je neskutečně osvěžující – v době, kdy všechno bliká, pípá a dělá „wow“.  Těším se, co přinese další generace.

Jestli Škoda přidá víc prostoru, větší kufr, delší dojezd a třeba i ostřejší design, můžeme se těšit na model, který přepíše historii značky. Ale i dnes je Enyaq 85x dospělý, hotový a velmi schopný. A je to dokonce i škodovka, kterou si dokážu představit i jako fajn auto pro radost. Přitom vás nebude stát majlant za provoz. 

A když k tomu přidáte ještě fakt, že díky elektrickému pohonu nevypouštíte žádné CO₂, začnete si říkat: „Hele, třeba to bez benzinu opravdu půjde.“ A půjde. Jen se do toho musíte posadit. A projet.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Škoda předvedla elektromobil, který budí respekt. Enyaq RS má síly jako žádná škodovka před ním

Nejhezčí český sporťák z dob normalizace nevyrobila Škoda. Pokusný králík se jmenoval ÚVMV 1100 GT

Za volantem Porsche východu: Kupé Rapid je dodneška poslední škodovácký sporťák

sinfin.digital