Na Luční auta nechceme, říká majitelka zavřené krkonošské boudy Klára Sovová

Audioverze

Případ zavřené Luční boudy v Krkonoších striktně rozděluje veřejnost na ty, kteří uznávají soukromé vlastnictví a související práva a na ty, kteří v majitelích vidí nenažrané kapitalisty snící o dálnici až k boudě. My v INFO.CZ jsme nevěděli, resp. jsme coby milovníci přírody preferovali spíše ochranářský pohled, který má teoreticky reprezentovat instituce jménem Krkonošský národní park. Vždycky je ale dobré vyslechnout si i názor druhé strany a tak jsme si do nového dílu České jízdy pozvali spolumajitele Luční i Labské boudy Kláru Sovovou a Stanislava Beneše.

Zhruba 300 metrů nad Luční boudou u cesty směrem k Památníku obětem hor stojí docela nenápadný Rennerův kříž. Připomíná smrt majitele Luční boudy Jakuba Rennera při sněhové bouři 11. dubna 1868. Tři sta metrů od tepla boudy! 

Rozlehlá Bílá louka mezi horami Luční, Studniční a Hraničním hřebenem je jedním z nejzáludnějších míst Krkonoš. Právě zde se mnohým bloudícím putujícím jako Noemova archa před očima zaslepenýma vánicí a mlhou zjevuje impozantní silueta Luční boudy – místa, kde se už 400 let mohou schovat před extrémním počasím, dobře se najíst a ubytovat. 

Drakonické pokuty

Teď je ale toto výjimečné místo v ohrožení. Nejde jen o vjezdové povolenky, ale o celkový přístup státu k ochraně přírody a komunikaci s lidmi, kteří v chráněných územích legálně poskytují pohostinské služby a starají se nejen o svůj objekt, ale i jeho širší okolí.

Současný ruch okolo Luční boudy vyvolalo její nedávné uzavření v reakci na postup Krkonošského národního parku (KRNAP) ve věci udělování vjezdových oprávnění pro majitele a dodavatele horského hotelu. Ti začali být znenadání pokutováni drakonickými částkami, což mělo vcelku logicky za následek uzavření boudy, jejíž provoz nelze dle jejích majitelů za dané situace zajistit.

„Nechceme nic víc než dosud, ale když se nám rozbije na záchodě voda, musí to někdo opravit. V našem vlastním zájmu je, aby se sem jezdilo co nejméně, jakékoliv auto navíc nás stojí peníze, navíc stejně nemáme a nemůžeme mít žádná parkovací místa,“ říká v podcastu Stanislav Beneš.

Pár aut proti davům turistů

O co tedy jde? O ochranu přírody, což by mělo KRNAP zajímat především? Hlavním problémem je údajně velký provoz aut na Luční boudu, podle jejích majitelů ale jde v celoročním průměru o jednu až dvě jízdy nahoru a dolů denně.

Pár aut jedoucích po asfaltové příjezdové silničce prý rozhodně nepoškodí přírodu tolik jako statisíce turistů korzujících po horách všude možně. Dostal je sem stát, který nechal postavit vysokokapacitní lanovku na Sněžku i snadný přístup lanovkou z Polska – až 2/3 hostů Luční boudy podle jejích majitelů dnes tvoří Poláci. Z Luční boudy prostě nejde v tomto směru dělat fackovacího panáka, a pokud tak nikdo činí z osobních nebo podobných motivací, je to prostá lidská hloupost.

Proč se lidé z hor usmívají, ale lidé na horách se mračí? Podcast ZCESTY se věnuje skutečné lidské svobodě

Nebezpečné a neohleduplné. České hory začíná ovládat fenomén zimních chodců

sinfin.digital