KAPITOLA — Roubík

Univerzální recept na zdravou stravu neexistuje. Nezdravé jídlo občas nevadí, říká Roubík

Jan Palička

04. 08. 2020 • 07:00
Kdyby existoval univerzální recept na hubnutí, výživoví poradci nebudou mít co dělat, říká spoluzakladatel Institutu moderní výživy Lukáš Roubík. Podle něj i ve stravování platí, že všechno je hlavně o množství a míře a při jinak zdravém jídelníčku občas nezdravé jídlo vůbec nevadí. Co Roubík radí těm, kteří chtějí začít jíst zdravě a pracovat na své kondici? Jak se vyznat v nepřeberném množství diet? A jakou největší chybu při pokusech zhubnout děláme?

Jak zhubnout a udržet se v kondicí? Jednoduchá odpověď podle spoluzakladatele Institutu moderní výživy Lukáše Roubíka neexistuje. „Je potřeba si uvědomit, že výživa není zase tak složitá, ale zároveň ani tak jednoduchá, jak se dnes někdy prezentuje. Je milion různých stylů diet, ale není to tak, že něco je právě ten jeden správný způsob jak zhubnout a být zdravý. Musíme si uvědomit, že k jednomu cíli lze dojít jinými cestami a tím, že jsme každý trochu jiný, tak pro nás může být nějaká vhodnější,“ říká Roubík s tím, že i drobnými změnami stravovacích a pohybových návyků může dosáhnout výsledků prakticky každý.

Největší chybou, kterou podle Roubíka většina lidí při snaze zhubnout a jíst zdravě dělá, je černobílé přemýšlení a střídání přísné diety libovolného typu s nedržením diety žádné. „Měla by v tom být vyváženost. Je ohromná chyba říct si, že teď se sebou musím něco dělat, zvolit nějaké dietní řešení, několik týdnů se zaťatými zuby to držet, zhubnout a pak přestat, brzy nabrat kila a takhle pořád dokola,“ popisuje špatný přístup Roubík. Stejný problém podle něj existuje i u cvičení, kdy rovněž lidé často přepnou z nuly na sto, což může působit kontraproduktivně.

Moderní výživou, kterou má jeho institut v názvu, Roubík nemyslí různé potravinové doplňky a náhražky, ale naopak vyvážený jídelníček s minimem vysoce průmyslově zpracovaných výrobků. „Název chápeme jako vědecky podložený pohled na výživu, aplikujeme principy medicíny založené na důkazech do oblasti výživy,“ vysvětluje. U správného stravování podle něj jde hlavně o množství. „Vysvětlujeme lidem pravidlo 80-20; když 80 % mého energetického příjmu tvoří minimálně zpracované kvalitní potraviny, pak není velký problém, když 20 % tvoří to, co má člověk rád a není to tak kvalitní. Tím, že si někdo občas dá pizzu nebo hamburger ve fastfoodu, se nestane vůbec nic. A je to dlouhodobě udržitelné,“ uzavírá Roubík.