Příběh Footshopu: O botách ze zlata, tržbách za miliardu a splněném teniskovém snu

Vlastní asi sto párů tenisek – a prý je to ještě docela málo. „Boty jsou moje vášeň,“ říká v podcastu Kapitola podnikatel Peter Hajduček, který před deseti lety jako projekt své bakalářské práce založil firmu Footshop. Tehdy nedokázal prodat ani dvacet párů měsíčně – a lidé si při představě, že by někdo nakupoval obuv online, ťukali na čelo. Od té doby se ale mnohé proměnilo. Loni Footshop v tržbách vyrostl k miliardě korun, prodává čtrnáct set párů denně a ještě koupil svého největšího lokálního konkurenta – společnost Queens. 

„V roce 2011 byli lidé skutečně překvapení, že chceme prodávat boty online. Říkali nám, že nikdo pořádně nezná svou velikost, že boty se zkrátka nakupují v normálním obchodě,“ vzpomíná na začátky budování svého teniskového království Peter Hajduček. Jeho Footshop od té doby vyrostl. Online je na 150 trzích, fyzicky má prodejny ve čtyřech zemích střední Evropy. A chce dál expandovat. 

Největší milník v kariéře byl, když se Footshopu podařilo proklouznout do skupiny Adidas Consortium – elitní skupiny prodejců Adidas. „Většinou mají jen jednoho zástupce v regionu a my jsme si to místo dokázali vybojovat. Když manažeři Adidasu přijeli do Prahy, udělali jsme pro ně velkou show – protáhli je galeriemi, uspořádali setkání s umělci, vzali do trendy pop-up restaurace. Bylo to takové fake it till you make it,“ vzpomíná Hajduček. 

Vyplatilo se. Loni se Footshop stal první jedinou českou firmou, se kterou Adidas spolupracoval na podobě nových tenisek. Vzniklo takto přes 500 párů bot, které se mezi sběrateli staly hitem. 

Trh takzvaných „limitek“ – neboli limitovaných edicí tenisek – je ekosystém sám o sobě. Nejdražší takové boty stojí i miliony dolarů, většina jich je však ve střízlivějších cenových relacích a začínají na středních tisícikorunách. Alespoň na primárním trhu. „Na trhu sekundárním se taková koupě tenisek z limitované edice může zhodnotit až stonásobně. Je to podobné jako s akciemi,“ říká Hajduček. „Mezi řadou mladých lidí je to fenomén – koupí si takové oblečení nebo boty, jednou si to vezmou na sebe, vyfotí se na sociální sítě, a pošlou to dál do světa – a ještě na tom vydělají.“

Jaké má Peter Hajduček s Footshopem další plány? A kolik lidí se v Česku přeprodáváním „limitek“ živí? Pusťte si celý díl pořadu Kapitola. 

SDÍLET
sinfin.digital