Na židli číslo 14 by chtěl sedět každý. Jak se vyrábí nejznámější kus nábytku na světě

Audioverze

Seděl na ní každý a pokud na ní neseděl, musel ji vidět. Statisticky je vyloučeno, že by průměrný Evropan někdy židli číslo 14 ve svém životě neviděl, protože se od roku 1859 stále vyrábí a prodalo se jí už více než 80 milionů kusů. Najdete ji nejen ve všech významných galeriích designu a moderního umění po celém světě, ale také v kavárnách, školních jídelnách, domácnostech – je prostě všude. Velká část produkce této židle přitom vznikla a stále vzniká v továrně TON v moravské Bystřici pod Hostýnem.

Milan Dostalík je šéfem a také většinovým majitelem firmy TON, což není nic jiného než zkratka Továrny na Ohýbaný Nábytek. O TONu ví téměř vše, protože není rychlokvašným investorem, ale srdcovým zaměstnancem, který v továrně působil ještě dříve, než se stal jejím majitelem. 

Můžete se s ním tedy bavit nejen o byznysu nebo o tom, jak se z firmy THONET stal TON, ale také o technologii výroby, o rozdílu mezi designem tehdy a nyní, o mužné síle, která je potřeba pro ohýbání nábytku, o mnohagenerační zkušenosti, kterou mají mnozí zaměstnanci, o tom, kde se v Karpatech těží bukové stromy a co je potřeba všechno udělat, než se z mohutného kmene stane hranol a z hranolu židle, křeslo, stůl atd.

V rozhovoru s Milanem Dostalíkem se dozvíte:

  • Co je to napařovačka a co se do ní vkládá.
  • Kolik času trvá ohnutí jednoho bukového hranolu.
  • Nakolik se dřevo musí vysušit.
  • Proč je některá práce v TONu pro chlapy a některá zase jen pro ženy.
  • Jak musí firma balancovat mezi konzervativním designem a moderními trendy.
  • Co vytváří cenu židle.
  • Proč jsou současné sedáky větší než ty před sto lety.
  • Čím se liší stejná židle vyrobená pro americký trh od židle pro Japonsko.
  • Proč TON nemá továrnu v Číně.
  • Proč se většina českého dřeva vyváží místo toho, aby se z něho jako v TONu vyrobil nábytek.
  • Proč je jedna ze současných židlí pojmenovaná po Cissy, oblíbené modelce malíře Henriho de Toulouse-Lautreka.
  • Ve kterých zemích je TON silnější v domácnostech a ve kterých zase v kavárnách. 
  • A proč je z pohledu ekologie ideální investovat do dlouhověkého nábytku.
sinfin.digital