Audioverze
Seděl na ní každý a pokud na ní neseděl, musel ji vidět. Statisticky je vyloučeno, že by průměrný Evropan někdy židli číslo 14 ve svém životě neviděl, protože se od roku 1859 stále vyrábí a prodalo se jí už více než 80 milionů kusů. Najdete ji nejen ve všech významných galeriích designu a moderního umění po celém světě, ale také v kavárnách, školních jídelnách, domácnostech – je prostě všude. Velká část produkce této židle přitom vznikla a stále vzniká v továrně TON v moravské Bystřici pod Hostýnem.
Milan Dostalík je šéfem a také většinovým majitelem firmy TON, což není nic jiného než zkratka Továrny na Ohýbaný Nábytek. O TONu ví téměř vše, protože není rychlokvašným investorem, ale srdcovým zaměstnancem, který v továrně působil ještě dříve, než se stal jejím majitelem.
Můžete se s ním tedy bavit nejen o byznysu nebo o tom, jak se z firmy THONET stal TON, ale také o technologii výroby, o rozdílu mezi designem tehdy a nyní, o mužné síle, která je potřeba pro ohýbání nábytku, o mnohagenerační zkušenosti, kterou mají mnozí zaměstnanci, o tom, kde se v Karpatech těží bukové stromy a co je potřeba všechno udělat, než se z mohutného kmene stane hranol a z hranolu židle, křeslo, stůl atd.
V rozhovoru s Milanem Dostalíkem se dozvíte:
- Co je to napařovačka a co se do ní vkládá.
- Kolik času trvá ohnutí jednoho bukového hranolu.
- Nakolik se dřevo musí vysušit.
- Proč je některá práce v TONu pro chlapy a některá zase jen pro ženy.
- Jak musí firma balancovat mezi konzervativním designem a moderními trendy.
- Co vytváří cenu židle.
- Proč jsou současné sedáky větší než ty před sto lety.
- Čím se liší stejná židle vyrobená pro americký trh od židle pro Japonsko.
- Proč TON nemá továrnu v Číně.
- Proč se většina českého dřeva vyváží místo toho, aby se z něho jako v TONu vyrobil nábytek.
- Proč je jedna ze současných židlí pojmenovaná po Cissy, oblíbené modelce malíře Henriho de Toulouse-Lautreka.
- Ve kterých zemích je TON silnější v domácnostech a ve kterých zase v kavárnách.
- A proč je z pohledu ekologie ideální investovat do dlouhověkého nábytku.









