Politickým stranám chybí odborníci, kteří rozumí potřebě a interpretaci průzkumů. Prohrává jim to volby, říká Herzmann

Martin Hošek

V devadesátých letech to byl právě Jan Herzmann, kdo v tehdejším Československu obnovil tradici politických průzkumů. Dnes platí za jednoho z předních českých expertů nejen na oblast veřejného mínění, ale i komunikaci a marketing. „Marketing je pro mě nejméně z poloviny umění,“ říká Herzmann s tím, že jen málokterá firma se obejde bez marketingových průzkumů. U politických stran potom jejich podceňování podle Herzmanna může vést, a často i v minulosti skutečně vedlo, k volební porážce.

„Nemám to spojené s nějakou technologií, dokonce ani s žádnou větší teorií, ale myslím si, že marketing je minimálně z půlky umění. Je to záležitost, která je strašně závislá na empatii a kreativitě, a to se do nějakých statistických škatulek ani nedá vměstnat. Nahlížím na to jako na snahu navázat kontakt s těmi, kterým chci něco prodat tak, aby to chtěli,“ popisuje svůj obor Jan Herzmann, spoluzakladatel agentury Factum, kterou do roku 2013 i vedl. 

Podle Herzmanna jsou firmy, které bez marketingových výzkumů neudělají ani půl kroku, i společnosti, které výzkumům nevěří, vůbec je nedělají, a přesto se jim daří. Ty ale Herzmann považuje za naprosté výjimky. „Je to právě díky té empatii a schopnosti pochopit, co vlastně jejich klienti chtějí. Ale je to dar, který opravdu nemá každý. A kdo ho nemá, tomu nezbývá nic jiného, než se spolehnout na marketingový výzkum,“ vysvětluje Herzmann.

Politické strany podle Herzmanna s průzkumy pracují hůř než soukromá sféra. „Strany nemají dostatek odborníků, kteří by rozuměli potřebě a interpretaci průzkumů,“ hodnotí situaci Herzmann s tím, že oprávněně je za výjimku považováno hnutí ANO, které využívá i zahraničních expertů. „Dobře dělaný politický marketing má vycházet z kvalitních informací. Jsou příklady geniálních nápadů, které bez dalšího fungují. Možná že Marek Prchal je občas má na sociálních sítích a průzkum k nim nepotřebuje, ale opět to jsou jen výjimky,“ uzavírá Herzmann.

Jak se změnil svět marketingu a marketingového výzkumu za posledních 30 let? A jak průzkumy volebních preferencí ovlivňují, koho budou lidé reálně volit? Poslechněte si celý podcast.

Za komunistů jsme nejvíc vydělávali na politické reklamě. Dělali jsme Potěmkinovu vesnici, říká legendární postava reklamy Jiří Mikeš

sinfin.digital