Nejnovější podcasty

PODCASTY

Všechny originální pořady INFO.CZ ve vašich sluchátkách

MH MINUTES — Politickým stranám chybí odborníci, kteří rozumí potřebě a interpretaci průzkumů. Prohrává jim to volby, říká Herzmann

Politickým stranám chybí odborníci, kteří rozumí potřebě a interpretaci průzkumů. Prohrává jim to volby, říká Herzmann

Martin Hošek

14. 12. 2020 • 06:30
V devadesátých letech to byl právě Jan Herzmann, kdo v tehdejším Československu obnovil tradici politických průzkumů. Dnes platí za jednoho z předních českých expertů nejen na oblast veřejného mínění, ale i komunikaci a marketing. „Marketing je pro mě nejméně z poloviny umění,“ říká Herzmann s tím, že jen málokterá firma se obejde bez marketingových průzkumů. U politických stran potom jejich podceňování podle Herzmanna může vést, a často i v minulosti skutečně vedlo, k volební porážce.

„Nemám to spojené s nějakou technologií, dokonce ani s žádnou větší teorií, ale myslím si, že marketing je minimálně z půlky umění. Je to záležitost, která je strašně závislá na empatii a kreativitě, a to se do nějakých statistických škatulek ani nedá vměstnat. Nahlížím na to jako na snahu navázat kontakt s těmi, kterým chci něco prodat tak, aby to chtěli,“ popisuje svůj obor Jan Herzmann, spoluzakladatel agentury Factum, kterou do roku 2013 i vedl. 

Podle Herzmanna jsou firmy, které bez marketingových výzkumů neudělají ani půl kroku, i společnosti, které výzkumům nevěří, vůbec je nedělají, a přesto se jim daří. Ty ale Herzmann považuje za naprosté výjimky. „Je to právě díky té empatii a schopnosti pochopit, co vlastně jejich klienti chtějí. Ale je to dar, který opravdu nemá každý. A kdo ho nemá, tomu nezbývá nic jiného, než se spolehnout na marketingový výzkum,“ vysvětluje Herzmann.

Politické strany podle Herzmanna s průzkumy pracují hůř než soukromá sféra. „Strany nemají dostatek odborníků, kteří by rozuměli potřebě a interpretaci průzkumů,“ hodnotí situaci Herzmann s tím, že oprávněně je za výjimku považováno hnutí ANO, které využívá i zahraničních expertů. „Dobře dělaný politický marketing má vycházet z kvalitních informací. Jsou příklady geniálních nápadů, které bez dalšího fungují. Možná že Marek Prchal je občas má na sociálních sítích a průzkum k nim nepotřebuje, ale opět to jsou jen výjimky,“ uzavírá Herzmann.

Jak se změnil svět marketingu a marketingového výzkumu za posledních 30 let? A jak průzkumy volebních preferencí ovlivňují, koho budou lidé reálně volit? Poslechněte si celý podcast.