MH MINUTES — Peňažka

Všichni za námi chodili a říkali ‚udělejte nám stejnou kampaň jako pro Kofolu‘. Teď je zajímá, co si myslíte o Gretě, říká Peňažka

Martin Hošek

16. 11. 2020 • 06:00
Robert Peňažka je jedním z nejznámějších českých marketérů a zároveň majitel kreativní agentury Yinachi. Jednoznačně na něj sedí označení „kosmopolitní“, protože se narodil v Etiopii, žil v Bulharsku, v New Yorku, a nakonec skončil v Praze, kde už je 35 let. Je to také on, kdo stojí za legendární reklamou na Kofolu (tehdy v agentuře Kaspen), která se každé Vánoce objevuje v nezměněné podobě na televizních obrazovkách.

„Chodili za námi klienti a říkali, udělejte nám Kofolu. To je stejné, jako když za vámi někdo přijde a řekne, že chce zbohatnout. U Kofoly vůbec nebyl záměr vytvořit legendární kampaň, ale záměr byl přijít s dobrou vánoční kampaní. To je ta hlavní ingredience. Když to uděláš dobře, tak se ti to vrátí a má to šanci stát se legendou,“ říká Robert Peňažka v nejnovějším díle podcastu MH Minutes.

Podle něj se ovšem reklama a marketing obecně za poslední roky zásadně změnily. V současnosti se do popředí zásadně dostává společenská odpovědnost firem, což Peňažka považuje za správné, ale často zbytečně přehnané. „Když jsi výrobce bot, tak musíš mít postoj ke Gretě. Přijde mi to na jednu stranu nesprávný, na druhou stranu se přijala společenská odpovědnost firem,“ dodává.

K rychlému vývoji v oboru podle Peňažky do značné míry přispívá také koronavirus. I on sám tvrdí, že „zrychlil, to, co jsme chtěli zrychlit už předtím, ale nenašli jsme na to odvahu“. Zásadně se prý změnila internetová reklama, kde existuje už tolik zprostředkovatelů, že se často nevyplatí a zadavatelé na ní prodělávají. Smysl dle jeho názoru mají spíše menší a jasně zacílené projekty. „Print pořád zůstane, ale online (bannerová reklama) je něco jako multilevel marketing. Je používaný na nahánění lidí, a to je divný byznys model. Dostaneš zákazníka, který je úplně oholený,“ říká majitel Yinachi.

Pokud vás zajímá, proč se Peňažka dal i na vydávání knih, jakou knihu sám chystá, proč velkým značkám dochází dech, proč miluje startupy, v jakém má podíl a proč má rád projekt Bez frází, pusťte si nejnovější podcast Martina Hoška.