Nejnovější podcasty

PODCASTY

Všechny originální pořady INFO.CZ ve vašich sluchátkách

MH MINUTES — Legendární postava reklamy Mikeš: Dělali jsme Potěmkinovu vesnici

Za komunistů jsme nejvíc vydělávali na politické reklamě. Dělali jsme Potěmkinovu vesnici, říká legendární postava reklamy Jiří Mikeš

Martin Hošek

30. 11. 2020 • 07:00
Jiří Mikeš je jednou z nejslavnějších postav české reklamy. Působí v ní už od konce 60. let, kdy dokonce absolvoval stáž v londýnském Institute for Public Relations. Kariéru startoval v podniku zahraničního obchodu Rapid, ještě před revolucí se ale přesunul do národního podniku Merkur, kde vedl oddělení propagace cestovního ruchu.

„Byli jsme informování, co se děje na Západě. Doktor Brumla si v Merkuru mohl objednávat zahraniční odborné časopisy. Ty byly určené vybraným lidem, já jsem byl jeden z nich. Věděli jsme, co se na Západě děje,“ říká Mikeš v nejnovějším díle podcastu MH Minutes. Reklama tehdy podle něj byla úplně jiná, ale zrovna v propagaci cestovního ruchu se příliš nelišila.

„Dostali jsme pokyn, že nám hapruje příliv turistů z Anglie. Zjistili jsme, že se rádi bojí a mají rádi duchy. Napsali jsme tedy tiskovou zprávu, na kolika hradech straší a dostali jsme to do zahraničních novin. Skutečně počet turistů stoupnul,“ dodává. Socialismus byl ovšem typický tím, že nepropagoval značky, mimo jiné i proto, že výrobní podniky neměly prostředky na propagaci.

„Není pravda, že tady reklama nebyla. Byla trochu jiná, ale nebyla na značky. Když přišel Západ, tak nám řekli, že musíme vytvořit ze značek totemy a kolem totemů budou poskakovat vaši spoluobčané,“ říká Mikeš s tím, že v celém Československu bylo zhruba 20 expertů na reklamu. Ti pak vydělávali především na politické reklamě. „Bylo VŘSR a 1. máj. Někteří aranžéři dokázali udělat ve výkladní skříni úplné zázraky, protože nebylo co ukázat. Dělali jsme jenom fasádu, takovou Potěmkinovu vesnici,“ dodává.

Pokud vás zajímá, jaký má Mikeš názor na současný politický marketing, jak se dostal do vedení nejslavnějších reklamních agentur světa a proč je česká reklama srovnatelná s tou západní, pusťte si nejnovější díl podcastu Martina Hoška.