Audioverze
Krize evropského autoprůmyslu nejtíživěji dopadá na koncern Volkswagen, který se chystá v rámci úsporných opatření zavřít tři své německé továrny. Desítky tisíc zaměstnanců, jimž hrozí propuštění, vstoupilo v pondělí do dvouhodinové výstražné stávky. Také škodováčtí odboráři mají v podniku velké slovo a dá se předpokládat, že v případě hrozícího propouštění „zalehnou na matrace“. Kdy se ale dá taková situace očekávat?
„Česko má v ekonomice za Německem obvykle zhruba půlroční zpoždění,“ říká na úvod nového dílu svého podcastu ekonomická analytička Lenka Zlámalová. Zaměstnanci Škody, kterým se – díky dlouholetému šéfovi jejich odborů Jaroslavu Povšíkovi – opět podařilo vyjednat mimořádné předvánoční odměny, nechtějí o žádném uskromňování ani slyšet. Jako jedni z nejlépe placených zaměstnanců se před rokem neváhali připojit k odborářským demonstracím proti vládě Petra Fialy.
Fakt je ale ten, že až 15 % příjmů koncernu Volkswagen polykají mzdy a jeho zaměstnanci si skutečně žijí dlouhodobě nad poměry. Pro srovnání – u konkurenční skupiny Stellantis tvoří tento podíl asi 10 %.
Podle Lenky Zlámalové je budoucí vývoj zaměstnanosti ve Škodě v tuto chvíli nejasný. Firma se na jednu stranu v nedávné době vyšvihla na pozici koncernové dvojky, když díky prakticky zaměřenému portfoliu modelů přeskočila v Evropě Audi; na druhou stranu není logicky možné, aby ji dění v mateřském Volkswagenu vůbec neovlivnilo.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ také do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.