Bitva o pracovní místa ve Volkswagenu eskaluje: Odboráři stávkují v devíti německých závodech

Zaměstnanci devíti továren koncernu Volkswagen po celém Německu vstoupili v pondělí do několikahodinové výstražné stávky. Výrobní linky se zastavily a zástupci zaměstnanců diskutovali se svými protějšky z vedení firmy o budoucnosti několika tisíc pracovních pozic. Do stávkové akce se nezapojili pouze pracovníci závodu ve Zwickau, kde se vyrábí výhradně elektrické modely.

Lámání sociálního chleba v německém autoprůmyslu pokračuje a lidé vyrábějící Volkswageny vysílají zoufalé S.O.S. signály. Do výstražné stávky vstoupili poté, co jednání o jejich budoucnosti uvízla na mrtvém bodě. Světová automobilová dvojka přitom nadále počítá s uzavřením tří svých německých závodů a zrušením desítek tisíc pracovních míst.

Proč se dál vyplácí dividendy?

Nálada vře zejména v kmenovém závodě Vokswagenu ve Wolfsburgu. Zdejší zaměstnanci opustili svá stanoviště, aby se zúčastnili shromáždění, kde odborářská šéfka Daniela Cavallová kritizovala vedení za to, že na jedné straně plánuje uzavření továren, současně ale v rámci plánu úspor nezamýšlí omezit pravidelnou výplatu dividend akcionářům. Uvedl to evropský automobilový magazín Automotive News Europe s odvoláním na agenturu Reuters.

„Tato výstražná stávka se koná, abychom zdůraznili naše legitimní požadavky,“ řekla Cavallo zaměstnancům shromážděným před pověstnou výškovou budovou, ve které se nachází kanceláře nejvyššího managementu VW. „Představenstvo by mělo vědět, že krizi firmy lze vyřešit ve spolupráci se zaměstnanci, nikoli proti nim.“

Ve Wolfsburgu to vře, jakkoliv kmenový závod Volkswagenu bude nejspíš prozatím ušetřen.

Cavallová si vzala na mušku vedoucí pracovníky společnosti, včetně generálního ředitele koncernu Olivera Blumeho, který do značné míry přesunul odpovědnost za zeštíhlování hlavní značky koncernu na jejího šéfa Thomase Schäfera a personálního šéfa Gunnara Kiliana.

Blume podle ní „dělá, jako by se ho současná krize netýkala a s předpokládaným propouštěním nemá nic společného“. „Nejsme ochotni akceptovat uzavírání závodů, hromadné propouštění a škrty ve stávajících kolektivních mzdových smlouvách,“ popsala Cavallová bez obalu základní požadavek stávkujících.

Stávky se projevily na výrobě

Podle svého tiskového mluvčího podnikla automobilka kroky k minimalizaci dopadu stávky a zajištění základní úrovně dodávek zákazníkům. Dvouhodinová stávka ve Wolfsburgu podle Automotive News totiž mimo jiné způsobila, že se nevyrobilo několik stovek vozů Volkswagen Golf. To se ale v kontextu celé situace v koncernu jeví jako naprostá marginálie.

Stávky se konaly také v závodě v Hannoveru, který zaměstnává kolem 14 tisíc lidí, a v dalších závodech na výrobu součástek i celých aut včetně velkých továren v Emdenu, Salzgitteru a Brunswicku. Volkswagen chce zaměstnancům, kteří nebudou muset skončit úplně, snížit mzdy o 10 % – s argumentem, že potřebuje snížit náklady a zvýšit zisk, aby uhájil své tržní pozice tváří v tvář levné konkurenci z Číny a poklesu evropské poptávky po elektromobilech.

Pokud se v příštím kole mzdových vyjednávání nepodaří dosáhnout dohody, může protestní akce eskalovat do 24hodinových nebo neomezených stávek. „Jak dlouho a jak intenzivní tato konfrontace může být, je odpovědností vedení Volkswagenu,“ řekl Thorsten Groeger, který vede jednání za odborový svaz IG Metall.

Nechají si škodováčtí odboráři na hýždě vytetovat znak Volkswagenu? Možná by měli

Přímým podnětem k současným stávkám bylo odmítnutí návrhů odborářů z IG Metall na úsporu nákladů ze strany vedení Volkswagenu, aby se zabránilo propouštění a zavírání továren. Odbory navrhly úspory ve výši 1,5 miliardy eur (1,6 miliardy dolarů), včetně zkrácení pracovní doby a zřeknutí se bonusů.

Volkswagen reagoval v tom smyslu, že návrhy odborů budou mít v krátkodobém horizontu pozitivní dopady, ale nepovedou k žádné udržitelné finanční úlevě pro automobilku v nadcházejících letech. Podle managementu nejde odborům o nic jiného než o získání času, který však koncern nemá kvůli rostoucímu tlaku čínské konkurence a další související eskalaci nákladů.

Až si 100 německých opic koupí čínské auto, půjde celý evropský autoprůmysl do háje

Korporátní struktura VW dává zaměstnancům silný hlas v klíčových rozhodnutích, a proto je pro management obtížné jednostranně prosazovat bolestivé snižování nákladů. Zástupci zaměstnanců zaujímají polovinu míst v dozorčí radě společnosti. 

Vzhledem k tomu, že Volkswagen je z 12 % vlastněn spolkovou zemí Dolní Sasko, je fér si říci, že firma není klasickou akciovou společností, ale politickou organizací, jejímž hlavním účelem je udržet automobilový průmysl a jeho pracovní místa při životě, financovaný z politické dobré vůle a peněz daňových poplatníků.

Aby toho nebylo málo, už za rok bude Volkswagen čelit rekordní pokutě ve výši několika miliard eur ze strany EU, protože automobilkou vyráběná flotila vozů v průměru produkuje více emisí, než na kolik je nastavený limit. Manažeři dlouhodobě tvrdí, že neočekávají oživení poptávky po vozech v Evropě na hodnoty z doby před pandemií, a automobilce tak zůstane nadbytečná a drahá výrobní kapacita. 

Čtvrté kolo vyjednávání se má konat za týden, 9. prosince, přičemž odbory hrozí, že se postaví proti jakýmkoli návrhům, které neposkytují dlouhodobý plán pro každý závod VW. Situace je tedy velmi blízká té, které se obvykle říká patová – a závody koncernu mimo Německo včetně těch českých se třesou, aby se vlna úspor nepřelila také k nim.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Kam se podělo kouzlo Volkswagenu? Automobilku dohnala sázka na elektromobilitu i vlastní arogance

Auta bez airbagů i rádia. Tyhle plečky dnes jezdí po ruských silnicích

Proč Německo čeká na předčasné volby jako na smilování a s ním i celá Evropa

sinfin.digital