KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Extenzivní válečné snažení Putinovy kremelské věrchušky zapříčiňuje po skoro již třech letech „speciální operace“ vážné problémy domácím výrobcům aut. Firmy, které dříve těžily z masivní spolupráce se západními skupinami od Renaultu po Volkswagen, látají své nové modely ve stylu „co dům dal“. A bezmocně sledují, jak si jejich výsostné území rozparcelovávají agilní Číňané. Novou Ladu si dnes podle toho, co je k vidění na sociálních sítích, koupí leda vodkou macerovaný velkoruský šovinista, kterému je už všechno jedno.
I sebevětší český stalinista (viď, Marto S.) už pochopil, že věci jako airbagy, ABS a další bezpečnostní „fíčury“ vymyšlené na prohnilém Západě mají něco do sebe a jejich přítomnost v nových autech považuje za samozřejmou.
V rozvojových zemích, jakou je Rusko, se ale na něco takového nedá spolehnout. Přinejmenším od momentu, kdy se proradný klon Dzeržinského a Stalina – Vladimir Vladimirovič P. – rozhodl odvést pozornost od odvěké ruské neschopnosti se svoji zemí něco pořádného udělat exportem neštěstí do země jiné.
Pryč se zbytečnostmi
Rusové nikdy konkurenceschopné auto sami nevymysleli ani nesestrojili. A když po 22. únoru 2022 drtivá většina západních dodavatelů v říši zla zavřela krám, zbyly jim v zásadě dvě možnosti.
Jednak dovážet a pod slovutnými značkami historie (Moskvič a Volha) prodávat předražený čínský šmejd, který by v Evropě neměl šanci, a za druhé dělat domácí auta (ovšem vyvinutá díky know-how Renaultu) na osvědčeném hardwarovém principu, tedy bez vyspělé elektroniky a bezpečnostních prvků.
Přesně těch, které dezolátní hospodští tlučhubové na podpoře označují za „zbytečnosti“, bez nichž jsou auta spolehlivější, levnější, chlapáčtější atd. Prostě tak skvělá, jako byla před rokem 1989, kdy bylo všechno lepší. Bla bla bla...
Realita je prostě taková, že hlavní ex-sovětský výrobce aut, povolžský (a už zase státní) AvtoVAZ produkující i u nás dříve milované Lady, vyrábí dnes auta na technické úrovni světové produkce před 25 – 30 lety.
Rusové nedokázali za bezmála tři roky „denacifikování“ Ukrajiny výpadek západních dodávek dílů spolehlivě nahradit, a to ani z čínských, kubánských, srbských nebo severokorejských zdrojů. Nechybí ale jen ony „zbytečnosti“.
Podle osobního vkusu každého soudruha
Krásným důkazem ruské konzumní mizérie budiž video, které na síti X publikoval jistý Anton Geraschenko. Jeho hlavní hrdinkou je vlajková loď Lady, model Vesta, který se vyrábí od roku 2015.
Bílý sedan v základní výbavě tam nabízí nejmenovaný ruský autosalon za 1,5 milionu rublů, což je bratru 350 000 Kč. Za takové peníze u nás koupíte intergalakticky modernější Fabii, navíc s lepší výbavou – a všemi těmi zbytečnostmi a dalšími výbavovými prvky, o kterých běžně ani nepřemýšlíte.
Let's distract ourselves from the elections for a moment with this review of a Russian Lada car.
— Anton Gerashchenko (@Gerashchenko_en) November 6, 2024
In its basic configuration for 1.5 million rubles (~ $15,000), the car won't have airbags, a sun visor mirror, a stereo, speakers, an armrest, a light in the glove compartment, and… pic.twitter.com/30RiWVbsI6
Vesta s nelakovanými dveřními klikami a dalšími lacinými detaily má pod kapotou atmosférický benzinový motor o objemu 1,6 litru, spojený s manuální pětistupňovou převodovkou (když v Evropě manuál ještě někdo dělá, standardem je „kvaltů“ šest). Motor už alespoň splňuje emisní normu Euro 4, která v EU platila do roku 2009.
Výbava zahrnuje na jednu stranu třeba centrální zamykání, LED světla nebo manuální klimatizaci, na straně druhé chybí rádio i reproduktory, třetí opěrka hlavy vzadu či pořádná schránka před spolujezdcem, a také výškově nastavitelné uchycení bezpečnostních pásů či kosmetické zrcátko ve sluneční cloně a zadní parkovací senzory. Vnější zrcátka se ovládají manuálně. Nejsou zde ani žádné airbagy a základní bezpečnostní systémy jako stabilizace a protiprokluz.
Kdo by tohle všechno chtěl, musí si citelně připlatit. Za v přepočtu asi 450 tisíc korun dostane do své bílé, šedé nebo hnědé Vesty (jiné odstíny nejsou k dispozici), vyvinuté ještě s Renaultem, dva airbagy, výškově nastavitelné sedadlo řidiče nebo multimediální systém se 7" dotykovou obrazovkou a 16" kola z lehkých slitin.
Vzhůru do Afriky
Řešení věčného nedostatku dílů důvěrně připomínajícího zlaté sovětské časy už se ale rýsuje – podle listu Izvestija plánují ruští dodavatelé automobilových komponentů vyrábět díly v africké Nigérii.
„Letos proběhnou přípravné činnosti, aby výroba mohla začít v roce 2025. Díly, které se budou vyrábět v Nigérii, lze dodávat nejen na ruský trh, ale i do dalších afrických zemí,“ uvedl pro Izvestije Maxim Petrov, ruský obchodní emisar v Nigérii.
Nabízí se otázka, proč vyrábět díly pro ruská auta v ještě zaostalejší zemi, než je dnes jejich vlast. Divíte se tomu? Já vlastně ani ne...
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.