KOMENTÁŘ LADISLAVA NAGYE | Co chtějí ve školství zavedené strany, už víme. Tušíme, co chtějí legrační populisté z SPD a Stačilo! Ale jak chtějí změnit české školství Motoristé? Podíval jsem se na jejich program a nestačím se divit.
Motoristé sobě jsou zvláštní strana. Jejich název působí trochu jako parodie, zejména v kontextu velké politiky. Neméně legračně vyznívá jejich program pro školství, včetně person, které ho mají garantovat. Hlavním problémem Motoristů totiž zůstává důvěryhodnost.
Kdyby nebylo inkluze, museli by ji Motoristé vymyslet. Inkluze je hned prvním, tudíž nejdůležitějším bodem jejich programu pro školství.
„Daňoví poplatníci nedobrovolně utratili desítky miliard korun za projekt tzv. inkluze, který po osmi letech vedl k tomu, že se dnes najdou děti druhých tříd, které neumí číst. Nikoli kvůli tomu, že by byly hloupé, ale protože čekají na ty, které v normálních školách nemají co dělat. Školství je třeba od základu reformovat, vrátit zpět do stavu, kdy jeho výsledkem byla vzdělanost. Inkluze musí být okamžitě ukončena a děti, které nezvládají normální tempo, musí být vysvobozeny opětovným zřízením speciálních škol či alespoň speciálních tříd.“
Bílý jednorožec Motoristů
Dost pochybuji o tom, že je v České republice nějaké dítě z druhé třídy, které neumí číst. A ještě silněji pochybuji o tom, že pokud by tomu tak bylo, bylo by to kvůli inkluzi. Prostě a jednoduše Motoristé na přední místo programu umístili něco, co je zjevně nepravda – v naději, že na to čtenář (pokud se čtením programu bude vůbec zabývat) skočí. To fakt nesvědčí o velké důvěře ve „vzdělanost“, kterou se jinak zaklínají.
Ostatně těch mytických bytostí je v programu více. Na jiném místě mluví Motoristé o systému doplňkového školného, které by měli platit studenti okrajových humanitních oborů, kde jmenují „environmentální filozofii“ a „ekofeminismus“ – žádný takový studijní obor ale v České republice neexistuje. To si ani nedali práci s tím si tohle ověřit, když to píší do programu? Taky tam mohli napsat, že na přírodovědných fakultách nebudou podporovat studium bílých jednorožců.
Bohužel, je to trochu symptomatické. Motoristé ke školství přistupují čistě na bázi ideologických hesel. Jistě mají pravdu, že inkluze byla protlačena ideologicky. Jenže stejně tak je ideologický nesmysl ji šmahem zrušit – cena, kterou by za to společnost ekonomicky, ale i jinak, zaplatila, je totiž stěží vyčíslitelná.
Je pravda, shodují se vesměs učitelé, že inkluze v tom podání, v jakém ji kdysi protlačila levicová garnitura, má hodně problémů a spíše nefunguje. Nicméně jednou je tu a jediným možným řešením je se s ní nějak popasovat – jak rozumně navrhuje například SPOLU. Šmahem ji zrušit by mělo nejen obrovské ekonomické dopady, ale hlavně by dopadlo na ty, kterých se dotýká na té nejniternější úrovni.
Pravicovost jen na oko?
Že to s pravicovým zaměřením Motoristů nebude úplně tak horké, dokládají jiné body programu, například ten o doplňkovém školném. Motoristé říkají: „Vysokoškolský systém musí přijmout aspekt doplňkového školného. Stát si u svých veřejných vysokých škol a univerzit může objednat odpovídající počet strojařů, techniků, lékařů, zubařů, ekonomů, učitelů a dalších oborů, v nichž chybí kapacity a jejichž studium bude v tomto stanoveném počtu zdarma.“
Nevěří snad pravicoví Motoristé volné ruce trhu? A pokud bude nedostatek šoférů náklaďáků, bude stát dotovat levnější řidičáky skupiny C? Trochu to vypadá jako státní plánování.
Problém je v tom, že na českém pracovním trhu chybí lidé prakticky všude. A „dotování“ (protože nic jiného by to nebylo) určitého oboru nezajistí dostatek kvalifikovaných kapacit. Viděli jsme to u lékařů, vidíme to u učitelů. Zvyšování kapacit oborů má pramalý vliv, zejména ve velkých městech jako Praha. Důvod je samozřejmě nabíledni: finanční ohodnocení.
Ohledně technických oborů je to vůbec začarovaný kruh. Nebudou-li dobře finančně ohodnoceni učitelé na základních školách, nebudou dobří učitelé fyziky, matematiky, ale i dalších předmětů, které mají blízko k technice (těch se to totiž týká nejvíc), nebudou motivovaní a kvalifikovaní žáci ke studiu technických oborů. Žádné „objednávání“ ze strany státu na tom nic nezmění. Stát může maximálně na vysokých školách poptat nějaký konkrétní aplikovaný výzkum – ale o tom Motoristé mlčí.
Čarodějův učeň
Podobně je to s učňovským školstvím. Motoristé jistě mají pravdu, že od devadesátých let za vlády jejich někdejšího guru Václava Klause docházelo k jeho značnému úpadku a situace se lepší jen pozvolna – k tomu přispívá hlavně trh a skutečnost, že šikovní řemeslníci si dneska vydělávají mnohonásobně více než bílé límečky.
Nicméně věta: „Považujeme za správné, aby šikovné děti zdokonalovaly své dovednosti na učilištích, nadprůměrně chytré děti směřovaly na gymnázia a ti výjimečně talentovaní usilovali o absolutoria na konzervatořích a vysokých školách“ je prostě a jednoduše směšná. Jednak pomíjí rostoucí roli všeobecného vzdělání, jednak implikuje kritéria rozdělení dětí, která prostě nefungují. Příklad: dobrému chirurgovi nebo veterináři nestačí být jen chytrý, musí být i šikovný.
Motoristé zde chtějí naskočit na populární stesk, že je málo řemeslníků. To je pravda, stejně jako je pravda, že učňovské obory nejsou dostatečně populární. Bohužel v programu nenabízejí ani náznak toho, jak by jejich popularitu chtěli zvýšit. Že někdo něco považuje za „správné“, je hezká věc, druhá věc je to, jak toho dosáhnout. Je to podobně přihlouplé jako verš jedné písničky z roku 2000: „Je naprosto nezbytné, aby nebe bylo blankytné.“
Důvěryhodnost především
V programu Motoristů najdeme řadu věcí, s nimiž lze souhlasit. Jednou z nich je – proč až poslední? – bod jejich programu „Školství bez politických vsuvek“. Motoristé zde oprávněně narážejí na skutečnost, že učební osnovy jsou velmi často pod vlivem nikoli ministerstva, ale různých neziskových či nevládních organizací, které jimi prosazují svou agendu. Nicméně už neříkají, jak zabránit tomu, aby do nich pronikala agenda z druhé strany politického spektra a bylo dosaženo určité vyváženosti.
Hlavním problémem Motoristů ale zůstává důvěryhodnost. S řadou věcí v jejich programu lze přinejmenším na obecné rovině souhlasit, některé působí doslova osvíceně. Například zrušení Cermatu: „Jednotné přijímací zkoušky i maturitu nahradíme systémem průběžného ověřování znalostí a kompetencí – tzv. „uzlovými body“ ve vzdělávání. Školní část maturit zůstane plně v režii škol. U přijímacích zkoušek si škola vybere, které ze standardizovaných testů připravených MŠMT pro zkoušky zvolí a s jakou vahou.“
Nelze než souhlasit. Cermat s rozpočtem přes 200 milionů korun ročně je naprosto zbytečná instituce. Jenže jak má člověk Motoristům věřit, když jejich lídr v Jihočeském kraji a poradce strany pro oblast školství dva roky působil jako ředitel právě centra Cermat, odkud odešel kvůli neshodám se zaměstnanci. Motoristé musí do politické kultury prostě ještě dorůst. A mezitím by se mohli přejmenovat, aby si je v případě vzdělávání člověk nespojoval jen s autoškolou.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.












