Už je tu zas! Reinkarnovaná ruská Volha představila hned tři nové modely. Samozřejmě z Číny

Děti ji obdivovaly, ale rodičům naháněla strach. Příjezd Volhy nevěstil snad s výjimkou taxikářské verze obvykle nic dobrého a bylo úplně jedno, jestli jste měli svědomí čisté jako jarní sníh, nebo jste její návštěvu očekávali. Teď je tato legendární ex-sovětská mašina zpátky, je ale velká šance, že u nás vůbec strašit nebude.

Rusko v době smrtícího obklíčení imperialisty z celého světa vyvolává giny ze sovětských lahví (nejspíš od vodky). Pokud se bavíme o automobilovém průmyslu, snaží se Putinova administrativa využít kapacit výrobních závodů zahraničních firem prakticky znárodněných po invazi na Ukrajinu v roce 2022. 

V někdejší moskevské továrně Renaultu proto už více než rok „bouchají“ obnovené moskviče, které ovšem nejsou ničím jiným než přebrandovanými čínskými crossovery značky JAC, konkrétně model JS4. 

Velmi podobný recept přichystali také v Nižném Novgorodu, kde mají na linkách, ze kterých ještě nedávno sjížděly nové škodovky, vznikat ruské verze vozů Changan. Budou to klasický sedan Volha C40 (Changan Raeton Plus) a dále dvě SUV Volha K30 (Changan Oshan X5) a K40 (Changan UNI Z).

Původní sovětská Volha nebývala pro běžného občana zrovna vítaným zjevem.

Číňan s ruským čumákem

Podle ruského serveru autonews byly nové volhy před několika dny předvedeny premiérovi Michailu Mišustinovi a místopředsedovi vlády Denisu Manturovovi na výstavě Digitální průmysl průmyslového Ruska, což je jakási novodobá obdoba někdejší výstavy úspěchů sovětského národního hospodářství (VDNCh). 

Montáž vozů byla svěřena společnosti Passenger Car Production JSC, která si pronajímá někdejší výrobní prostory české Škody v tradiční automobilce GAZ. Právě tento výrobce proslul výrobou původních modelů Volhy.

Navenek nové modely odpovídají čínským vzorům s výjimkou přední masky, která má odkazovat na tradice Volhy. Všechny vozy má podle dostupných informací pohánět 1,5litrový benzínový turbomotor s výkonem 188 koní se sedmistupňovou robotizovanou manuální převodovkou. 

Zejména pro oba větší modely se tato konfigurace nejeví být optimální volbou, ale co je v Rusku optimální, že? Do interiéru novináře raději zatím nepustili, neboť se prý uvnitř nachází ještě původní čínská loga na volantu – alespoň na to při premiéře upozornil předseda vlády Mišutin na videu níže.

Jestliže nově představené volhy jsou z 99 % čínské, podle nařízení vlády ruské federace č. 719 by měl výrobce maximalizovat lokalizaci jednotlivých komponentů auta, tedy vyrábět je v Rusku. Podle tohoto dokumentu jsou výrobci povinni své vozy lokalizovat výměnou za vládní podporu – čím větší lokalizace, tím větší státní podpora. 

Systém funguje tak, že všechny díly včetně motorů či elektroniky a výrobní operace jako lisování, svařování nebo lakování, jsou metodicky obodovány. Od dosaženého počtu bodů se odvíjí výše podpory.

„Chci vidět naši ruskou produkci u těch prvků, které nejsou výrobně tak složité,“ apeloval Mišutin na tradiční ruskou dovednost před zástupci automobilky s tím, že výrobní závod Rosatomu v Alabuze umí vyrábět třeba moderní plasty. „To všechno uděláme, pane premiére, ale stane se tak později, teď je to celé čínské,“ připustil zástupce Volhy.

Klasický sedan Volha C40 by měl na délku měřit přibližně 4,8 metru.

Levné to nebude

Ještě než došlo k dohodě s Číňany, hrozilo že nové volhy by mohly vznikat na bázi modelů Škoda, které se v továrně GAZu původně vyráběly. Plán měl na svědomí někdejší top manažer firmy Porsche Siegfried Wolf, který přímo Vladimiru Putinovi navrhl pokračovat pod jmény Volha a Poběda ve výrobě škodovek v závodech Nižnij Novgorod a Kaluga. Psal o tom před rokem německý list Der Spiegel.

V dopise Putinovi začínajícím slovy: „Drahý Vladimire Vladimiroviči“ rakouský byznysmen spřádal plány na obnovu ruského autoprůmyslu – mimo jiné za pomoci automobilky Škoda. „Za dnešních obtížných podmínek se ruskému trhu nedostává kvalitních aut. Nový investiční projekt na obnovení výroby osobních vozidel by mohl tento problém vyřešit,“ psal Wolf Putinovi v narážce na protiruské sankce. 

Mateřský koncern Volkswagen byl naštěstí soudný a do žádného dobrodružství na východě se nepustil.

Podle ruských autonews se předpokládá, že zahájení výroby nových volh spolkne postupně zhruba 60 miliard rublů, což je asi 15 miliard korun. Neznámé jsou zatím ceny nových modelů, jejichž prodej bude realizován takřka výhradně v postsovětském prostoru. 

Stejně levné jako v Číně tato auta určitě nebudou a to ani po úplném přesunutí výroby do Ruska. To v praxi znamená, že žádná z volh nebude stát pod dva miliony rublů, tj. asi 500 000 Kč. 

Kapacita továrny je okolo 130 000 aut ročně a je velmi optimistické tvrdit, že se ji s novým výrobním programem podaří naplnit. Přinejmenším nové moskviče vzniklé na stejném principu spolupráce s Číňany zatím rekordy rozhodně netrhají.

Volit, nebo nevolit Motoristy? Bohumil Pečinka bez obalu vysvětluje autařům, odkud vítr vane

Putin dal Kim Čong-unovi ruský Rolls-Royce: Aurus je rukodělná značka jen pro kremelskou garnituru

Budoucnost aut je růžová, budoucnost řidičů je černá. Vymalovali jsme si to sami a pěkně blbě

sinfin.digital