„Pronajímat firmám čtyři holé zdi už nestačí,“ říká Lukáš Balík. Jeho start-up patří mezi světových Top 5 v digitalizaci budov

Trend pronájmů kanceláří a bytů prošel v posledních pěti letech razantní proměnou a pronajímat „čtyři holé zdi“ už dnes nestačí, říká Lukáš Balík, zakladatel start-upu Spaceflow, který patří mezi světovou špičku v digitalizaci budov.

Co si můžu představit pod pojmem digitalizace budov?

Ten termín, alespoň u nás, vycházel ze snahy propojit různé lidí v jedné budově, jak kolegy uvnitř jednotlivých firem, tak i firmy mezi sebou a všechny dohromady ve vztahu ke správě budovy. Na začátku, okolo roku 2016, kdy jsme s naší aplikací začínali, jsme hodně kladli důraz na komunitní aspekt, postupně jsme do našeho systému přidávali další a další moduly, které mohli lidé v dané budově využívat. Dnes tak Spaceflow informuje o tom, co se v budově děje, slouží jako přístupový systém, dá se přes ni platit za služby, rezervovat parkování, objednat úklid kanceláře nebo řešit problém se správou budovy. Je to zkrátka taková digitální vrstva dané budovy.

To trochu připomíná myšlenku, která stála za coworkingovým fenoménem WeWork.

Částečně. Jako oni, tak jsme i my vycházeli z myšlenky komunity, propojení kolegů, sousedů, toho, že v každé budově pracují desítky a stovky lidí, kteří se vlastně vůbec neznají. A my jsme jim chtěli dát komunitní síť k tomu, aby se mohli propojit, aby spolu mohli komunikovat. Propojení se správou budovy, s property manažerem, bylo pak jen logické, právě to byl kontakt, který byl lidem v budově do té doby hrozně vzdálený.

Vzájemné propojení se správcem je přitom důležité i z druhé strany. Pokud jste totiž majitel budovy, tak potřebujete vědět, kdo je váš nájemce, jak budovu využívá, jaké služby mu chybí a naopak, které z těch současných jsou naprosto zbytečné. Pokud pronajímatelé nemají možnost, jak poznat své zákazníky, zjistit, zda a jak jsou spokojení, je to problém.

Proč? Není jejich hlavní starost o to, zda nájemce platí nájem?

Spokojenost zákazníka je pro nájemce naprosto klíčový ukazatel, pokud nevíte, jestli je váš nájemník spokojený, nevíte, jestli u vás zůstane a jestli bude chtít prodloužit nájem. Skrze měření spokojenosti taky zjistíte, které služby mu nabídnout, co potřebuje, co skutečně skutečně využívá, a jaké služby jsou pro něj naopak „mrtvou váhou“.

Celý trh se v posledních letech proměnil, posunul se, namísto pronájmu čtyř holých zdí se stropem už pronajímatelé nabízejí komplexní služby. A k tomu potřebujete technologii, prostřednictvím které ty služby budete ovládat, prostřednictvím které si nájemce zamluví zasedací místnost, za níž může rovnou přes aplikaci zaplatit a rovnou při tom zabookuje parkovací místo pro návštěvu a zařídí jí vstup do budovy. To naše aplikace umí.

Zbytek textu je pro předplatitele
dále se dočtete:
  • Jak se proměnila očekávání, která lidé od budov mají?
  • Kde všude se prosazuje digitalizace budov v Česku?
  • A do čeho bude Balík investovat 200 milionů korun, které nedávno získal na rozvoj firmy?
sinfin.digital