Budu tlačit na snižování provozních výdajů, ne dotací, říká k dalšímu rozpočtu Schillerová

HalfPageAd-1

Vojtěch Kristen

14. 07. 2020 • 16:17

Zatímco sněmovna teprve minulý týden odhlasovala snad již finální zvýšení rozpočtového schodku pro letošní rok na 500 miliard korun, ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) začne během příštích měsíců sestavovat rozpočet na rok další. Jak uvedla na Národní ekonomické konferenci, plánuje se zaměřit na hledání úspor. „Budu se s rezorty hádat o každou korunu, ale zároveň nesmíme zaškrtit spotřebu,“ ujišťuje.

Mobile-rectangle-3

Šetřit, ale ne za každou cenu. To je imperativ, kterým se ministryně financí hodlá řídit při sestavování rozpočtu pro příští rok. „U obou rozpočtů, které jsem dosud sestavovala, jsem hledala úspory – a budu je hledat i v tom dalším,“ uvedla Alena Schillerová na akci Národní ekonomická konference, kterou připravoval poslanec ANO Martin Kolovratník a think-tank hnutí ANO Institut pro politiku a společnost. „Já jsem jako první ministryně financí v historii škrtla ministerstvům peníze za takzvané mrtvé duše. Pro rok 2020 jsem rezortům seškrtala provozní výdaje o 10 procent a srazila počty úředníků a nyní jsem připravená v úsporách pokračovat. Budu se hádat o každou korunu,“ uvedla Alena Schillerová.

Ministryně nicméně jedním dechem dodává, že i šetření státu bude mít svoje hranice. Chce se soustředit zejména na snižování provozních výdajů, ty investiční plánuje ponechat. „Je třeba ta opatření vybalancovat, chceme snižovat provozní výdaje, ne investiční dotace. Opatrně musíme přistupovat i k růstu platů – jistě že neporostou takovým tempem jako v minulých letech, ale zároveň je ani nechceme snižovat. Nesmíme zaškrtit spotřebu a investice.“ Ministryně uznala, že pokud pro příští rok najde v rozpočtu úspory, rozhodně budou spíš v řádech jednotek než desítek miliard. 

Na dotaz INFO.CZ ministryně potvrdila, že „v bezpečí“ před případnými škrty jsou pro příští rok i široce kritizované slevy na jízdné pro studenty a důchodce. Za první rok jejich fungování za ně stát zaplatil 5,6 miliardy korun, od letošního ledna pak jejich výši zastropoval. „Toto opatření pomáhá spotřebě i veřejným dopravcům, navíc je v našem programovém prohlášení. Rušit ho jistě neplánujeme,“ tvrdí ministryně. 

Někteří ekonomové přitom toto opatření, které vyjde na jednotky miliard korun ročně, dlouhodobě kritizují. Například podle hlavní ekonomky Raiffeisenbank Heleny Horské jde o „dost drahou populistickou úlitbu“, Česko navíc v příštím roce čekají parlamentní volby, před kterými se vlády obecně do utahování opasků příliš nehrnou. 

SDÍLET

Billboard-bottom-1