Propady reklamy i slabé prodeje. Letošní covidový rok uštědřil vydavatelům další těžkou ránu

Prodeje (nejen) tuzemských novin a časopisů posledních deset let setrvale klesají a neustále nachází nové dno, i přes tento kontext byl ale letošní rok pro tuzemské vydavatele mimořádně špatný. Jak hluboko tato „králičí nora“ vede? 

Stačí jen letmý pohled na čísla, aby bylo jasné, že tuzemští vydavatelé mají za sebou od roku 2010 dvě opravdu mizerné pětiletky. Namátkou: ještě na začátku minulé dekády dokázal nejprodávanější deník Blesk průměrně prodat přes 400 tisíc výtisků denně, o deset let později – za říjen 2020, kdy jsou prozatím poslední dostupná data –, toto číslo padlo na pouhých 143 tisíc. Pětašedesátiprocentní propad ale není na tuzemském printovém trhu výjimkou – právě naopak. 

Ilustraci, že novinový byznys rozhodně nepatří mezi nejvýnosnější obory blízké budoucnosti, lze najít i v hospodářských výsledcích dominantně printových vydavatelství z posledních let. Například CNC, vydavatel zmíněného Blesku, Reflexu či deníku E15 loni rozšířil ztrátu na 137 milionů korun, mediální dům Economia, který vydává Hospodářské noviny či magazíny Respekt a Ekonom, rok 2019 uzavřel se 45 miliony korun v červených číslech. Obě tato dominantě printová vydavatelství přitom vykázala ztrátu navzdory ekonomické konjunktuře. Jak budou výsledky vypadat letos, se lze jen obávat. 

Zbytek textu je pro předplatitele
sinfin.digital