Nejzadluženější korporace světa. Volkswagen má třikrát větší dluhy než celé Česko

Marek Kerles

15. 07. 2020 • 16:49
Mateřská společnost automobilky Škody Auto, která je pilířem české ekonomiky, dluží svým věřitelům tolik peněz, že by z nich mohla celá Česká republika „žít“ tři roky za sebou. Tato, pro někoho možná překvapivá, informace vyplývá z aktuální studie o zadluženosti velkých světových firem z dílny americké poradenské společnosti Janus Henderson. Volkswagen je podle této zprávy dokonce vůbec nejzadluženější korporací světa.

Podle v pondělí zveřejněné studie společnosti Janus Henderson stoupla zadluženost 900 největších světových koncernů v loňském roce o historicky rekordních 8,1 % na celkových 8,3 bilionu euro (190 bilionů korun). Kvůli současné koronavirové krizi přitom letos očekávají analytici ve stejné studii ještě rychlejší nárůst zadlužení, a to až o další bilion eur.

Velmi zajímavý je ale i žebříček nejzadluženějších firem. Jednoznačně z něj totiž vyplývá, že zpozornět by měly především ty státy, u nichž je jako v Česku dominantním či významným motorem ekonomiky automobilový průmysl. Mezi deseti nejzadluženějšími společnostmi je pět velkých automobilek, z toho tři německé.

Vůbec největší dluh ze všech světových firem, celkem 192 miliard dolarů (4,7 bilionu korun), vykazuje koncern Volkswagen, mateřská společnost Škody Auto. V porovnání s výdaji z českého státního rozpočtu v roce 2019, které dosáhly 1,551 bilionu korun, by tak současné dluhy německé automobilky pokryly veškeré veřejné výdaje celé České republiky na tři roky dopředu. Takřka trojnásobný je dluh Volkswagenu i v porovnání s českým státním dluhem, který před koronavirovou krizí dosahoval částky zhruba 1,64 bilionu korun.

Kde se dluhy automobilek berou a jak se pak firmám daří tak obrovské částky splácet? Společnost Janus Henderson to vysvětluje několika faktory. Jednak je automobilový průmysl sám o sobě velmi kapitálově náročný a neustále potřebuje peníze na investice, jednak dnes fungují automobilky nejen jako výrobní závody, ale i jako banky s velkým objemem finančních služeb.

„Vzhledem ke kapitálové náročnosti automobilového průmyslu a jeho aktivitám v oblasti financování automobilů je dluh německých společností po Spojených státech druhý nejvyšší na světě. Je to také kvůli nezbytným investicím do nízkoemisních modelů a nových technologií. Polovinu z deseti nejvíce zadlužených firem na celém světě tvoří výrobci automobilů,“ píše se ve studii Janus Henderson.

Auto a dluh

Vedle Volkswagenu figuruje na třetím místě žebříčku zadluženosti další německá automobilka Daimler AG (dluh 151 miliard dolarů), následovaná japonskou Toyotou Motor (dluh 138 miliard dolarů). Na sedmém místě v pořadí se umístila americká Ford Motor Company (dluh 122 miliard dolarů) a na osmém německá BMW (dluh 114 miliard dolarů).

Žebříček ale podle některých analytiků především ukazuje, na jak křehkých základech je postavena ekonomika nejbohatších zemí světa. Vysoká zadluženost zejména automobilek a telekomunikačních společností, které jsou zároveň významnými a někdy i dominantními zaměstnavateli, vytváří tlak na udržení jejich pozice „ekonomického motoru“ doslova za každou cenu. A to včetně přímé finanční podpory ze státních rozpočtů nebo takových opatření, jako je státem financované „šrotovné“ na nákup nového automobilu. Státní rozpočty jsou ale přitom stejně zadlužené jako automobilky.

Následky koronavirové pandemie kolotoč zadlužování státu a firem (často vzájemného) ještě prohloubí. Důkazem je podle Hendersona fakt, že jen od ledna do května, tedy v době poklesu zisků kvůli pandemii a nejistoty z budoucnosti, vrhlo 900 největších společností světa na trh dluhopisy ve výši 384 miliard dolarů (8,9 bilionu korun). Mezi nejvýznamnějšími nákupčími těchto dluhopisů pak byly často i centrální banky jako například Evropská centrální banka nebo americký Fed.

Svádět stále vyšší zadlužování vlád i světových koncernů jen na koronavirus ale nelze. Dluhy korporací totiž rekordně vzrostly už v roce 2019, kdy se o žádné krizi ještě vůbec mluvit nedalo. Podle Hendersona se poměr mezi dluhem a vlastním kapitálem u 900 světových společností zvýšil loni na rekordních 59 %. Téměř polovina „podnikového dluhu“, tedy 3,9 bilionů dolarů, přitom padá na vrub firem v USA, Německo na druhém místě eviduje u svých korporací zadlužení ve výši 762 miliard dolarů. Vzhledem k významné závislosti obou zemí na automobilovém průmyslu by se s nadsázkou dalo říci, že motory těchto dvou významných světových ekonomik se dají popsat slovy „auto a dluh“.

Přitom ale zároveň neplatí, že čím větší a významnější společnost, tím více si půjčuje. Z 900 společností, prověřovaných firmou Henderson, je téměř čtvrtina bez dluhů a některé z nich disponují obrovskými částkami vlastního peněžního kapitálu. Na největším peněžním polštáři „sedí“ podle Hendersona Alphabet Inc. (mateřská společnost Googlu), která spravuje vlastních 104 miliard dolarů. Následují Samsung Electronics (78 miliard dolarů), Microsoft (47 miliard dolarů) a China Mobile (47 miliard dolarů).

SDÍLET