Budou auta jen pro vyvolené? Evropa se Green Dealem sama střelila do nohy, „válku“ s Čínou odnesou zákazníci

KOMENTÁŘ MARTINA MAŇÁKA | Už tak značně neklidnou hladinu ekonomického skomírání Evropské unie ještě více rozčeřil výpad šéfky Evropské komise Ursuly von der Leyenové, která si ve svém „projevu o stavu Unie“ vzala na paškál dovoz levnějších elektromobilů z Číny. S tím, že „evropská vláda“ má v úmyslu na čínská bateriová auta uvalovat cla, případně dovozu bránit jinými regulatorními nástroji. Poukázala tak mimoděk na jeden z rozporů Green Dealu a jeho veskrze svízelných konsekvencí.

Mezinárodně konfliktní vývoj v oblasti elektromobilů je v mnoha aspektech krajně znepokojivý. Evropská komise (EK) si až nyní – tváří v tvář realitě – uvědomila, že čínské elektromobily jsou levnější než ty z provenience evropských automobilek, a také dostatečně kvalitní, a tedy i konkurenceschopné. To s sebou nese sérii provázaných znepokojivých myšlenek a otazníků. 

Začněme ale faktografickým projasněním celé záležitosti. Není snad třeba ani připomínat, že od roku 2035 už v členských zemích Unie nebude (nemělo by být) možné zakoupit nový automobil na benzín či naftu. Podíl elektromobilů na celkovém počtu prodaných nových aut v EU se i po mnoha letech politické a finanční podpory pohybuje na úrovni cca 14 %, když – shodou náhod – zrovna Česká republika patří k zemím s úplně nejnižším podílem elektromobilů

V tuzemsku jich je v současnosti registrováno zhruba 18 tisíc, což v celkovém počtu více 6,5 milionu aut v ČR je méně než plivnutí do moře. Snad jen bezmezný optimista by mohl předpokládat, že při dosavadním vývoji by onen vznešený úkol, kterým je úplná eliminace spalovacích motorů, mohl být vzorně splněn.

Čínské elektromobily ovládnou až pětinu evropského trhu. Jsou jako stádo trojských koní na steroidech

Je evidentní, že k tomu, aby se automobilový trh v EU nasytil elektrickými auťáky, je zapotřebí provést bezmála revoluční zvrat. Důvodem prozatím převážně „neelektrifikovaného“ stavu je to, že jsou bateriová auta mnohem dražší než vozy se spalovacími motory. Pro většinu obyvatel jsou elektromobily finančně nedostupné, anebo (pokud je zrovna ta která vláda velkoryse nedotuje z kapes poplatníků) je jejich nákup ekonomicky nevýhodný. 

Ano, existují názory ekonomů, že se cenová úroveň elektromobilů bude postupně vyrovnávat s cenami spalovacích aut; otázkou však je, na jaké úrovni by k vyrovnání cenových hladin mohlo dojít. Těžko čekat, že na nízkých. Z toho plyne zapeklitý paradox. Pokud chce Evropská komise bojovat proti dovozu levnějších čínských elektromobilů, fakticky by takovým bojem významně potlačovala schopnost (běžných) obyvatel EU pořídit si vůz na elektřinu, a tím naplňovat úředně stanovenou vizi bezuhlíkové společnosti. 

Jinými slovy, boj proti levnějším elektromobilům je ve své podstatě bojem proti (rychlejšímu) naplňování základních cílů environmentální, potažmo klimatické politiky EU. Nebo je snad skutečným cílem EK to, aby v budoucnu, až budou spalovací automobily zcela zakázány, byla auta jako prostředky individuální dopravy reálně k dispozici jen pro vybrané skupiny obyvatel, vládními a evropskými představiteli či úředníky počínaje a státem dotovanými průmyslníky konče?

sinfin.digital