První Babišův diktát v nové koalici. Slib Motoristů o rozpočtu smetl ze stolu

KOMENTÁŘ MARTINA MAŇÁKA | Andrej Babiš jen pouhý den po volbách zavrhl jeden z klíčových programových pilířů svého potenciálního koaličního partnera, Motoristů, na dosažení vyrovnaného státního rozpočtu do konce volebního období. Tento zdánlivě technicistní spor může mít dalekosáhlé negativní ekonomické důsledky do budoucnosti. 

Motoristé sice těsně po volbách zopakovali, například ústy svého místopředsedy Borise Šťastného, že vyrovnaný rozpočet, respektive směřování k vyrovnanému státnímu rozpočtu je jednou z jejich hlavních programových priorit. Jenže záhy je zpražil šéf hnutí ANO a jasný volební vítěz Andrej Babiš, který úvahu o směřování k vyrovnanému rozpočtu jednoznačně odmítl. 

„Motoristé mluví o vyrovnaném rozpočtu do čtyř let, což je samozřejmě nesmysl, protože my potřebujeme investovat. Máme tady Dukovany, chceme investovat do dopravní infrastruktury. To nesmíme zastavit,“ konstatoval hlavní protagonista nejsilnější parlamentní strany. 

Následně čestný předseda Motoristů Filip Turek v České televizi připustil, že cílem jeho subjektu v případné Babišově vládní koalici bude snižovat deficity, nikoliv přivést rozpočet k vyrovnanosti na konci volebního období. Jinými slovy, modifikovaným programem Motoristů ve vládním angažmá se evidentně stává rozpočet vyrovnanější, nikoliv však vyrovnaný, což není totéž.

Očekávaný Babiš, překvapiví Motoristé

Aktuálně ozřejměný postoj Andreje Babiše k vládnímu hospodaření se sice někomu může zdát téměř zlověstný; rozhodně však není překvapivý. ANO šlo do voleb s koktejlem „hezkých“ slibů, jež kombinují zvyšování státních výdajů a snižování daní, což svou zjevnou protichůdností působí nekonzistentně, a to i když vezmeme do úvahy jejich plány na získávání dodatečných zdrojů z tzv. šedé ekonomiky, mimo jiné i formou zresuscitované elektronické evidence tržeb. 

Je nutno uznat, že v Česku dnes dominující hnutí své voliče ani náhodou nelákalo na vyrovnaný rozpočet, což však nebránilo předákům ANO kritizovat Fialovu vládu za vysoké deficity. O něco překvapivější je to, jak rychle dokázali Motoristé zmodifikovat svůj významný programový pilíř, jímž byl vyrovnaný rozpočet. 

Strana vedená Petrem Macinkou ve volebním programu hlásala nulový deficit státního rozpočtu v roce 2029. „Díky námi navrhovaným krokům dosáhne Česká republika do čtyř let vyrovnaného až přebytkového rozpočtu,“ uvádí se ve volebním dokumentu. S tím, že v něm dokonce konkrétně odhaduje, že už v příštím roce by měl schodek rozpočtu klesnout na zhruba 225 miliard Kč. To se však začíná jevit jen jako nesplnitelné přání.

Co čekat od ANO v ekonomice: Babiš slibuje výdajové rodeo, podle ekonomů však narazí na limity

Nová vláda, staré problémy?

Je zatím samozřejmě nemožné dovozovat, na jaké úpravě státního rozpočtu na rok 2026, nemluvě o výhledu na celé čtyřleté období, se hypotetická nová Babišova koalice, zahrnující ANO, SPD, Motoristy, Svobodné, Trikoloru a PRO, dohodne. Nikdo nedokáže vyloučit, že v rámci ústupků nutných k zajištění většinové parlamentní podpory bude vládní hegemon muset ustoupit třeba právě Motoristům a třeba právě v otázce rozpočtu. Dá se být totiž poměrně zjevné, že spojujícím motivem zmiňovaných subjektů je utvořit vládu za každou cenu – aby byl přesvědčivě naplněn slib hlásající „ukončení (Petra) Fialy“. 

Nelze se ovšem zbavit dojmu, že aktuální postoj Motoristů ke státnímu rozpočtu, stojící na vizi postupného, čtyřletého, ale čím dál neurčitějšího směřování k čemusi, co se může podobat vyrovnanému rozpočtu, připomíná přístup SPOLU po minulých sněmovních volbách. 

Fialova koalice tehdy také na samém začátku koketovala s ideou ozdravit během volebního období státní rozpočet tak, aby se na konci dopracovala k jeho vyrovnanosti. Ale z tisíce a jedné „objektivních“ příčin to nakonec dopadlo, jak dopadlo, tedy nepřesvědčivě, pro někoho až neslavně. Ke skutečné rozpočtové konsolidaci nedošlo, respektive, byla spíše kosmetická. Obrácenou logikou lze ovšem také provokativně říci, že Fialova vláda alespoň zabránila ještě vážnějšímu zhoršení situace. 

Každopádně, čísla hovoří jasnou řečí. Fialův kabinet na konci roku 2021 přebíral státní rozpočet na rok 2022 – sestavený ministryní Alenou Schillerovou a schválený tehdejší jednobarevnou Babišovou vládou – s deficitem 376 miliard, který se pak tehdejší pětikoaliční vládě podařilo nepatrně zredukovat na výsledných 360 miliard Kč.

Potenciální nová koaliční Babišova vláda přebírá státní finance s deficitem 241 miliard Kč na letošní rok a se Stanjurovým návrhem rozpočtu na rok 2026 ve výši 286 miliard. Andrej Babiš se však již nechal slyšet, že v rozpočtu chybí až 60 miliard a pokud se nenajde řešení, bude schodek vyšší než 286 miliard. 

„Vláda dovedla rozpočet na buben. Stavby nemůžou pokračovat, nemůžou to připravit, týká se to i investic do zahraničí, školství chybí peníze,“ řekl Babiš v úterý novinářům. „Skončí to navýšením deficitu, jak jinak to může skončit, pokud nenajdeme nějaké řešení,“ dodal. 

Nároková ekonomika končí. „Superdávka pomůže omezit zneužívání systému,“ věří Jurečka

Rozdávání místo šetření

Předpokládat, že by rodící se Babišův pestrobarevný kabinet dokázal zkrouhnout výdaje (o dodatečném zvyšování příjmů nemá pro příští rok smysl uvažovat) o řádově 100 miliard a vydal se tak k metě Motoristy v programu navrhovaných 225 miliard korun, se v současné jeví jako krajně odvážné snění. 

Jediným „zdrojem“, z něhož by – zřejmě i ve společné shodě – dokázala nová vláda „získat“ peníze, je obrana. Pokud by (stačí to provést v praxi, bez nutnosti měnit zákon) vrátili výdaje na obranu na 2% podíl HDP, „ušetřili“ by klidně i 50 miliard korun na jiné než zbrojní účely. I kdyby k tomu došlo, další snižování deficitu (na letošek je naplánováno 241 miliard Kč) je nepravděpodobné, i když teoreticky takový krok lze považovat za proveditelný.

Jenže Babišovo ANO je nepochybně rozhodnuto udělat vše pro to, aby dostálo svým vlastním programovým slibům, jejichž gró spočívá ve větším přerozdělování, tj. v rozmáchlejším rozdávání veřejných prostředků cílovým skupinám, řekněme i včetně cílové skupiny stavebních firem, jež generují své zisky z veřejných zakázek v oblasti všeobecně mýtizované dálniční infrastruktury. 

Pokud však rodící se vláda ústy svého hegemona dopředu odmítá byť třeba jen úvahy o víceletém směřování k vyrovnanému rozpočtu a denunciuje takové záměry jako „nesmyslné“, tak to s vládním hospodařením Česka a jeho dopady na ekonomiku a peněženky obyvatel na startu nového volebního období nevypadá příliš nadějně.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Debakl, který se nekonal. Tvrdá čísla ukazují, proč je rozpad SPOLU nesmysl

Fialova „protiruská karta“ zafungovala. Paradoxně ale zničila někoho úplně jiného než Babiše

Matador české politiky Zaorálek odchází s cejchem zrádce a kašpara. A Maláčová s ním. Můžou si za to sami

sinfin.digital