O studium gastronomie je mezi mladými zájem. Na cukráře se nám hlásí jedničkáři, říká Hájek

Karel Šimůnek

Jak vychovávat mladé kuchaře, číšníky a cukráře, jak je naučit co nejvíce tajů v oboru a probudit v nich lásku k řemeslu? O tom si v nové epizodě podcastu Chef Arena povídá Karel Šimůnek se zástupcem ředitele Střední školy gastronomické a hotelové v Braníku Jaroslavem Hájkem. Ten popisuje, že o obor je mezi mladými zájem a neplatí, že na školu chodí jen ti, co by se nikam jinam po základní škole nedostali. „Zajímavé je, že obzvlášť na cukráře se nám hlásí jedničkáři a je to i obor, kde máme nejlepší průměr během studia. Navíc bych řekl, že tam chodí i nejvíce dětí, co to opravdu chtějí dělat a často už mají zkušenosti před tím, než k nám nastoupí,“ říká Hájek s tím, že nejlepší, co může škola žákům dát, je praxe. „Proč je nechat vařit do šuplíku, když můžou vařit pro lidi a obor tak poznávat?“ dodává Hájek.

Hájek popisuje i zkušenosti s výukou dospělých, kteří již mají maturitu a mnohdy i vysokoškolský titul a chtějí si doplnit odborné vzdělání. „Máme jednu speciální třídu, kam nám chodí jen na odbornou výuku ti, co si chtějí otevřít a vést vlastní restauraci. Často to jsou hobby kuchaři na vysoké úrovni, co ale potřebují ten výuční list, který si takto mohou za dva roky udělat,“ vysvětluje Hájek, který se zároveň zamýšlí nad tím, co by pomohlo gastronomické vzdělávání ještě více zlepšit.

„Pochopitelně kdyby do toho stát nalil více peněz, které ale všichni víme, že nemá. Nikdy to nikdo na školách jako takových neufinancuje, takže je zásadní, aby mladí sbírali zkušenosti v provozu jak doma, tak v zahraničí, i aby vařili co nejvíce doma a zkoušeli nové věci po vlastní ose s odborným vedením. Co by ale opravdu pomohlo, by bylo to, kdyby děti mohli ve škole učit šéfkuchaři z restaurací, což z nepochopitelných důvodů nejde. Za mě platí, že kdo chce učit děti, ten by měl být v prvé řadě kuchař, ne mít pedagogické minimum a titul z vysoké školy. Je to hloupé, ale bohužel je to tak nastavené,“ uzavírá Hájek.

Jak mladé co nejlépe učit, ale i motivovat, aby se oboru věnovali a zůstali v něm? Jak si Česko stojí ve srovnání se zahraničím? Poslechněte si celou epizodu.

sinfin.digital