Často se říká, že divadlo je pro umělce jako druhá rodina. Pro manželský pár Kristýnu Hrušínskou s Matějem Balcarem to platí dvojnásob. V Divadle na Jezerce fungují jako dobře sehraný tým, ve kterém hereckou složku zastává Kristýna a Matěj dodává hrám taktovku jako režisér a scenárista. Jejich vzájemnou spolupráci můžete ocenit v inscenacích Naprostí cizinci, Pánský klub, Už je tady zas! a Občan první jakosti.
Jaký je recept na to, že spolu jako manželé fungují dobře i v práci? Pro talentovanou herečku je to jeden důležitý aspekt. „Na Matějovi oceňuji, že dokáže vytvořit pohodovou atmosféru. Mám pocit, že jsme v divadle všichni kamarádi a nic není problém,“ říká Kristýna s tím, že je její muž také vždy připravený a na vše má odpověď.
Právě zmíněnou připravenost a také přemýšlení o textu, má rád i Matěj na Kristýně. „Ona má tzv. nasírací postřehy. Vyškrábne vaše mezery v tom, jak o hře uvažujete a přesně pojmenuje díry dané látky nebo postavy,” vysvětluje režisér a autor inscenací v Divadle na Jezerce. Další věcí, která se mu na jeho ženě líbí, je fakt, že se Kristýna dle jeho slov herecky nepodbízí, čeká na to své a pracuje na sobě.
Divadlo na Jezerce je podle manželského páru protkáno dobrou náladou a také nadupanou partou bizáru, který se smísil i s vlivem divadel Sklep a Ypsilonka. A aby byla zaručena dobrá atmosféra v divadle, je třeba podle Matěje Balcara začít už u výběru jednotlivých herců. „Pokud to jde, nesahám po komerční síle. Ani po tom, jestli jsou tak dobří herci. Hledám kompromis i v tom, jací jsou lidi. Radši vezmu o deset procent horšího herce a o padesát procent lepšího člověka,“ vysvětluje režisér s tím, že herci by neměli být egoisti a měli by fungovat na jedné vlně. Režisér je tam pak od toho, aby ladil rovnováhu.
České kultuře by popřál odstranění dalších nešvarů, kterých si všímá. „Přál bych jí odplevelení od nějakých programů a odstranění sebeprožívání. Mám pocit, že se naše kulturní obec příliš prožívá. To je podle mě špatně. My nejsme světoví. A tím, že se snažíme být světoví, o to dobrý přicházíme. Síla české kultury je v tom, že je autentická, lokální, ale ne světová,” říká Matěj a Kristýna s ním souhlasí.
Kdyby se Kristýna Hrušínská stala uměleckou šéfovou Divadla na Jezerce, jakým směrem by ho vedla? Jak Matěj Balcar reaguje na případné úpravy jeho scénářů nebo případné výpadky na jevišti? Jak známý režisér a scenárista funguje na jevišti jako zaskakující herec? Dodržuje to, co žádá po hercích? I o tom mluvil manželský pár v podcastu Jeviště.