Pro podání kvalitního výkonu potřebuji cítit důvěru k režisérovi. Činoherní klub je mým uměleckým štěstím, říká Václav Šanda

Anna Vamberská

Audioverze

Vaškovi Šandovi se splnil dětský umělecký sen. Už odmala ho bavilo divadlo, chodil do dramaťáku, hlásil se na recitační soutěže a na gymnáziu hostoval v divadle. Když pak přišla chvíle, kterou vysokou školu si pro sebe vybrat, DAMU byla jasná volba. Při studiích katedry činoherního herectví účinkoval v Činoherním klubu a když pak dostal v roce 2016 také nabídku na angažmá, byl z ní nadšený.

Divadlo Vaška Šandu baví dělat nejvíce s lidmi, se kterými se cítí dobře a kteří mají umělecké myšlení nastavené podobně jako on. A právě to v Činoherním klubu zažívá.

„Vyzkoušel jsem si hraní v jiných divadlech. Je to obohacení, ale doma jsem v Činoherním klubu. A jak už jsem tam dlouho, nemusím nic vysvětlovat, jak při zkoušení, tak i když přijdu do šatny a nemám zrovna náladu. Je tam skvělé napojení jak s herci, tak s režiséry. A největší umělecké štěstí, které mě potkalo, je práce s Ondřejem Sokolem. Já bych s Ondřejem zkoušel vždycky a všude. Ze všech režisérů mě ovlivnil nejvíc. Na něj nedám dopustit,” říká Vašek, který by si do budoucna nepřál nic jiného, než zůstat členem zmíněného divadla.

Co je v rámci divadla jeho komfortní zóna a kdy už jde za své hranice? „Nejvíce jsem si jistý, když vím, proč si daný režisér vybral právě mě. V tu chvíli se uklidním a vstupuju do zkoušení s tím, že nemusím nikoho přesvědčovat o svých kvalitách. A i když se pak po mně chce něco, co mi není vlastní nebo mi dokonce nejde, tak danému režisérovi pořád věřím,” vysvětluje talentovaný herec s tím, že se při zkoušení potřebuje cítit bezpečně a neumí si představit, že by měl podat výkon, když by na něj někdo vyvíjel tlak. „Na mě, když se zvýší hlas, tak se mi začne klepat brada, a v tu chvíli už nic nepředvedu.”

Právě proto tak rád pracuje s Ondřejem Sokolem, který není jen režisér, ale také herec.

„Cítím se s  ním v bezpečí, protože mě nehodnotí a nesměje se mi, když nabídnu nějakou blbost, která třeba nevyjde. Je to v pořádku,” vysvětluje Vašek.

V čem může být DAMU pro mladé herce nespravedlivá? Co je pro něj v umělecké profesi už za hranicí? Jak se pohybuje finanční ohodnocení herce? I o tom mluví Vašek Šanda v novém díle podcastu Jeviště.

sinfin.digital