KAPITOLA — Šemelák

Z marketingu je násilí. Vzniká neuvěřitelné množství zbytečných produktů, říká Šemelák

Vojtěch Kristen, Jan Palička

09. 10. 2020 • 06:59
Je marketing vůbec ještě marketingem, nebo se z něj stal jen souboj o to, kdo hlasitěji křičí? Podle stratéga, kreativce a zakladatele společnosti Unicorn Attacks Milana Šemeláka selhala sama základní premisa. „Každý dnes může něco říkat, jsou na to dostupné nástroje, je to laciné a každý si může vytvořit vlastní bublinu. Marketing má prodávat hodnotu zákazníkovi a místo toho jen vytváří hluk,“ hodnotí kriticky Šemelák. Proč se podle něj stalo z marketingu násilí? A jak jinak by to tedy mělo být? Poslechněte si podcastovou verzi rozhovoru, video najdete pod odkazem níže.

Za víc než dvacet let praxe po celém světě se Milan Šemelák setkal se stovkami značek – malých i velkých, rodinných i obřích korporací. Teď na základě svých zkušeností přichází s nelichotivým hodnocením: marketing nefunguje a stalo se z něj jen násilí. „Kdysi bylo dělat byznys hrozně jednoduché. Stačilo vymyslet něco, co lidé potřebují, a pak byli ochotni si to za správnou cenu na správném místě koupit a možná si o tom i něco vyposlechnout. Museli jste držet v rukou reálnou hodnotu, aby jste mohli fungovat. Když si to převedeme do dnešní doby, tak vzniká neuvěřitelné množství zbytečných produktů za ceny, kterým už jde jen těžko rozumět,“ vysvětluje Šemelák. 

Šemelák v rozhovoru s Vojtěchem Kristenem upozorňuje i na to, že poslední důvěryhodný průzkum ohledně toho, kolik na člověka denně působí marketingových sdělení, je třináct let starý a už tehdy se jednalo o děsivé číslo. Zmiňuje i skutečnost, že dnešní marketingoví ředitelé mají minimum možností zasahovat jak do samotného produktu, tak do jeho cenotvorby, a ve výsledku mohou leda "soutěžit v překřikování se" na sociálních sítích. Proč je současné fungování marketingu pro společnost nezdravé? Kdy si Šemelák uvědomil vážnost situace a jaká vidí východiska? Poslechněte si celý rozhovor v úvodu článku.