Co se v autoškolách učilo, dnes mnohdy neplatí. Ruce na volantu mají být v pozici třičtvrtě na tři, říká učitel jízdy Jan Červenka

Pavel Vondráček

„Ruce na volantu mají být v pozici třičtvrtě na tři a ne za deset dvě,“ říká Jan Červenka, automobilový novinář, závodník a především učitel jízdy.

Video celé epizody najdete tady.

„Třičtvrtě na tři? Vždyť nás tehdy učili, že ruce mají být na volantu, jako když ručičky na ciferníku ukazují za deset dvě,“ pomyslel jsem si. Honza Červenka mi ale logicky vysvětlil, že to, co se v autoškolách učilo kdysi, mělo ve své době význam a smysl, ale v roce 2023 mnohé z toho neplatí.

Poslechněte si podcast a zjistíte, proč je lepší dávat ruce na volant na pozici třičtvrtě na tři a ne za deset dvě. O tom samozřejmě není celá epizoda. Je o tom, co je to defenzivní jízda, co je sportovní jízda, jaké zásadní řidičské chyby děláme, jak se jim vyhnout, jak si správně „poštelovat sedačku“, proč tolik lidí jezdí příliš blízko středovému pruhu, jak se chovat v provozu atd.

Jan Červenka nepořádá jenom kurzy řidičských dovedností na běžných silnicích, při nichž se nejen zlepšíte v ovládání vašeho vozu, ale také poznáte ty nejhezčí serpentiny, kterými je Česko bohatě obdařené. Je také zkušeným závodníkem, který poznal mnohé závodní okruhy po celém světě, přičemž jeden z nich zná naprosto dokonale. Je to proslulá Nordschleife, součást okruhu Nürburgring v německé spolkové zemi Porýní-Falc.

Honza Červenka Nordschleife zná jako svoje boty, v dobrém i zlém. Na tomto okruhu dokonce rozbil i svoji Tittynu (závodní BMW E46 M3 GTR) – na oleji a v rychlosti 160 km/h. „Vždy jsem si myslel, že havárie je krátký okamžik. Ale není, trvá to věčnost,“ říká muž, pro něhož volat součástí vlastního těla.

V podcastu se také dozvíte, proč jsou pneumatiky často důležitější než značka auta, v jakých zemích nebo okresech jsou skvělí nebo naopak špatní řidiči, jaký je rozdíl mezi řízením na okruhu a na okreskách, jak správně brzdit a jak dobře projíždět zatáčky, co jako první udělat, když nastoupíme do vozu, které závodní okruhy jsou zábavné a které naopak nudné, jak se řídí Caterham, proč se zamilovat do Jetsurfu a další otázky a odpovědi ze světa za volantem.

sinfin.digital