Nemám obavu o svoji práci znalce médií, ale mám obavu o budoucnost některých médií, říká Ondřej Aust

Audioverze

Ondřej Aust řadu let vede oborový web Médiář a v posledním roce se z něj stal (opět) také podcaster. V pořadu AUST! zpovídá přední tváře tuzemské mediální scény. Dnes je ale Ondřej v roli dotazovaného.

Video verzi celého rozhovoru najdete tady.

Ondřej je doyenem novinářů komentujících svět informací a to mu je pouhých čtyřicet dva let. „Začínal jsem jako holobrádek v Lidovkách před dvaceti lety. To byly dřevní doby, protože sociální sítě si ještě hrály v uhláku na horníky a internet byl něco jako dětská hračka. Tehdy byl mediální svět relativně stabilní, po desetiletí se dělil na tisk, radio a televizi a tato trojice si rozdělovala většinu diváků a tím pádem i inzertních příjmů. Ale pak do mediální krajiny dopadl granát v podobě dozrálého internetu a všechno rozmetal,“ vysvětluje Ondřej, proč se stále nacházíme v rozbouřené době, v níž mediální podnikatelé hledají záchytné body.

„Česko je navíc specifický trh a v mnoha ohledech je i legrační. Před dvaceti lety se mnozí intelektuálové a politici zcela vážně obávali nezávislosti médií, protože většinu velkých hráčů tvořili zahraniční vydavatelé. Jen si vzpomeňte na švýcarský Ringier, německý Bauer, francouzské Hachette&Filipacchi, bavorský Verlagsgruppe Passau, RBDV z Düsseldorfu a mnoho dalších. A kde jsou? Všichni odešli. A proč? Protože sledovali především ekonomické, nikoliv politické zájmy. Dnes v Česku zůstal už jen jediný významný zahraniční hráč a to je německá Burda. Vše ostatní vlastní čeští a slovenští baroni různých přívlastků: uhelní, finanční, zbrojařští atd. A paradoxem je, že nezávislost médií už nikdo tak hystericky neřeší jako v době, kdy jsem začínal o médiích psát,“ vysvětluje Ondřej v podcastu Maxim Pavla Vondráčka.

V něm se také dozvíte, proč považuje rok 2023 za rok velkého šplouchnutí v českém mediálním rybníčku, v čem se liší tuzemský trh od německého, rakouského, polského nebo třeba slovenského, proč má i on sám velký problém sehnat dobrého redaktora do svého webu, zda mu není líto, když jako téměř první v Česku rozjížděl podcasty a pak je ukončil, protože doba pro ně tehdy ještě nenazrála, zda může přežít malé české vydavatelství bez hřejivého finančního deštníku velkých investorů, kteří média nevnímají jako tržní komoditu, nebo kde podle něho udělali mediální podnikatelé největší chybu. „Obrovská chyba byla nerozpoznání potenciálu internetu. Majitelé nevěděli co s tím, a tak obsah na webu patnáct let nabízeli zdarma jako bonus k printu. A pak prošvihli dobu, kdy se za něj začalo v Evropě platit, zatímco Česko je stále ostrovem informací zadarmo,“ myslí si Ondřej Aust, který také upozorňuje na problematické specifikum domácího trhu a tím je Seznam. Proč tomu tak je, zjistíte v podcastu, protože všechno se nemůže prozradit hned.

Jaká je budoucnost printu, jak je důležitá adresa redakce, proč nefunguje v médiích openspace, kdo má šanci přežít další roky a vědí ještě mladí lidé, kde se dají koupit tištěné noviny? Poslechněte si rozhovor s Ondřejem Autem. A také vedle INFO.CZ čtěte i Médiář.

(Titulní foto: Unsplash - Markus Winkler/ J3T - Jiří Turek a Jana Jabůrková)

sinfin.digital