Tour de France byla kdysi svobodnější a tolerantnější, říká fotografka Markéta Navrátilová, která nejslavnější cyklistický závod světa fotila dlouhých dvacet pět let

Pavel Vondráček

„Dnes je všude více lidí a i cyklistický závod svazují nepochopitelné zákazy, jako je třeba absence polibků mezi hosteskami a vítězi etap,“ popisuje v novém díle podcastu Maxim Pavla Vondráčka fotografka agentury Cor Vos proměnu (i když jen lehkou) atmosféry na Tour de France.

Právě v těchto dnech je Tour ve své polovině, jezdci vystoupali na legendární Col du Galibier, horský průsmyk ve výšce 2645 m n. m. a právě v těchto dnech je také peloton nejpomalejší a pro televizního diváka nejsrozumitelnější. Mohou tak detailně sledovat jemné detaily v pohybu nejen jezdců, ale i regulovčíků a fotografů na motorkách, komisařů a rozhodčích ve vozech Škoda, doprovodných vozů a také extatické chování diváků, kteří se na horských etapách dostávají k jezdcům nejblíže.

„Tour je dokonale organizovaná a chybu nikdo ani neudělá,” vysvětluje Markéta Navrátilová, která jako profesionální fotografka zaznamenávala dění na Tour ze zadního sedadla motorky BMW. „Po těch dvaceti jedna dnech sice nikdy nevznikl mezi mnou a řidičem žádný intimní vztah, ale příšerně mne vždy bolela vnitřní strana stehen,“ popisuje jedno z mnoha mrzení, s nimiž se jako dlouholetá součást cyklistického cirkusu potýkala. Mezi ty další patří ovce, krávy a koně na cestě, déšť a zima, nedosažitelnost toalety v průběhu etapy, neukáznění diváci a také demonstranti, jako se stalo v desáté etapě současného ročníku, kdy ekologičtí aktivisté zastavili celý závod. 

„Je jednoduché vzít si závod jako rukojmí. Ředitel Tour Christian Prudhomme vyleze z auta, promluví si s nimi, vše se zdokumentuje a jede se dál. Deník Libération jednou vtipně napsal, že kdyby v tomto velikém komerčním divadle chyběli cyklisté, všimla by si toho jenom polovina lidí,“ ironizuje Markéta Navrátilová dění na Tour, který není jenom obrovskou sportovní událostí, ale i událostí společenskou. Miliony lidí si po dobu Tour berou dovolenou, potkávají se u silnice, grilují, popíjejí víno a čekají až kolem nich projede nejdříve kolona alegorických vozů sponzorů a s odstupem dvou hodin i peloton.

Větší zážitek z cyklistiky mají určitě diváci u televize, protože průjezd jezdců před očima fanouška je v řádu vteřin. Jedna z ikonických fotografií Markéty Navrátilové právě tento paradox dokonale zachytila – na snímku je rozmazaný závodník a za ním ostře vykreslený a tleskající manželský pár. „To je ale právě to, co dělá Tour fenoménem. Množství lidí. Bez nich by moje fotografie byly poloviční,“ vypráví Markéta, která fotila nejen na Tour, ale i na španělské Vueltě a na italském Giro d’Italia. 

Z archivu Markéty Navrátilové
sinfin.digital