„Za padesát let se závody cestovních vozů komentovat nebudou, protože už možná nebudou žádné cestovní vozy,“ říká sportovní novinář Petr Horák

Pavel Vondráček

Svět motoristických závodů je mnohem rozsáhlejší, než si většina z nás, kteří znají jen závody F1 a rally, dovede představit. Sportovní novinář Petr Horák má výborný přehled nejen o velkých závodech, ale i o zdánlivě minoritních soutěžích v exotických zemích. „Třeba Japonsko má svoje specifické závody, svoje vlastní, ve světě neznámé hrdiny a jiný styl závodění; syrovější, ostřejší, opravdovější. Tradice kamikaze nelze přehlédnout,” odpovídá v podcastu Petr Horák na otázku o pestrosti motosportu.

Přestože je Petr Horák prostorově rozměrnější člověk, účastní se mnoha motoristických závodů nejen jako komentátor, ale i jako závodník. „Už skoro dvacet let mám FIA licenci, takže se mohu účastnit většiny závodů, kromě F1 a ještě pár dalších,“ říká novinář, který se svojí hřmotnou postavou zkoušel i Kia Picanto Cup. „Byl jsem trochu pomalejší, ale ne o tolik,“ omlouvá drobný váhový hendikep Petr Horák, který komentoval závody v Austrálii, Bahrajnu, Japonsku, Argentině, USA, ale i třeba v Polsku, Belgii a na Slovensku.

„Díky autům jsem projel celý svět, i když v poslední době je trend komentovat závody ve studiu. Je tam větší možnost soustředění, lepší přístup k informacím a díky množství kamer také lepší přehled o závodišti,“ vysvětluje Petr, ale zároveň dodává: „Když stojíte v Indianapolis na závodech IndyCar úplně nahoře, kde mají komentátoři zázemí, dostanete husí kůži. Ten výhled je fenomenální.“

Když se zaposloucháte do vyprávění Petra Horáka o světě motosportu, zaslechnete jména jezdců, názvy soutěží a pojmenování okruhů, o nichž jste možná nikdy neslyšeli, otevře vám to brány poznání v další oblasti lidského konání. Petr Horák komentuje na mnoha televizních kanálech, má skvělý přehled a v podcastu Maxim Pavla Vondráčka poradí, kam se v září vypravit, kterému jezdci věnovat pozornost, vysvětlí, proč jsou Skandinávci a Francouzi tradičně výborní závodníci, proč se některé automobilky stahují ze závodění, jak se závodilo za bolševika a také skepticky okomentuje nástup elektromobility do světa motorsportu. „Zvuk a vůně jsou součástí závodů. A o tyto dva živly v motorsportu přijdeme. Ostatně je to skutečný sport, ostatní považuji jen za druh tělocviku.“

sinfin.digital