„Za padesát let se závody cestovních vozů komentovat nebudou, protože už možná nebudou žádné cestovní vozy,“ říká sportovní novinář Petr Horák

Svět motoristických závodů je mnohem rozsáhlejší, než si většina z nás, kteří znají jen závody F1 a rally, dovede představit. Sportovní novinář Petr Horák má výborný přehled nejen o velkých závodech, ale i o zdánlivě minoritních soutěžích v exotických zemích. „Třeba Japonsko má svoje specifické závody, svoje vlastní, ve světě neznámé hrdiny a jiný styl závodění; syrovější, ostřejší, opravdovější. Tradice kamikaze nelze přehlédnout,” odpovídá v podcastu Petr Horák na otázku o pestrosti motosportu.

Přestože je Petr Horák prostorově rozměrnější člověk, účastní se mnoha motoristických závodů nejen jako komentátor, ale i jako závodník. „Už skoro dvacet let mám FIA licenci, takže se mohu účastnit většiny závodů, kromě F1 a ještě pár dalších,“ říká novinář, který se svojí hřmotnou postavou zkoušel i Kia Picanto Cup. „Byl jsem trochu pomalejší, ale ne o tolik,“ omlouvá drobný váhový hendikep Petr Horák, který komentoval závody v Austrálii, Bahrajnu, Japonsku, Argentině, USA, ale i třeba v Polsku, Belgii a na Slovensku.

„Díky autům jsem projel celý svět, i když v poslední době je trend komentovat závody ve studiu. Je tam větší možnost soustředění, lepší přístup k informacím a díky množství kamer také lepší přehled o závodišti,“ vysvětluje Petr, ale zároveň dodává: „Když stojíte v Indianapolis na závodech IndyCar úplně nahoře, kde mají komentátoři zázemí, dostanete husí kůži. Ten výhled je fenomenální.“

Když se zaposloucháte do vyprávění Petra Horáka o světě motosportu, zaslechnete jména jezdců, názvy soutěží a pojmenování okruhů, o nichž jste možná nikdy neslyšeli, otevře vám to brány poznání v další oblasti lidského konání. Petr Horák komentuje na mnoha televizních kanálech, má skvělý přehled a v podcastu Maxim Pavla Vondráčka poradí, kam se v září vypravit, kterému jezdci věnovat pozornost, vysvětlí, proč jsou Skandinávci a Francouzi tradičně výborní závodníci, proč se některé automobilky stahují ze závodění, jak se závodilo za bolševika a také skepticky okomentuje nástup elektromobility do světa motorsportu. „Zvuk a vůně jsou součástí závodů. A o tyto dva živly v motorsportu přijdeme. Ostatně je to skutečný sport, ostatní považuji jen za druh tělocviku.“

sinfin.digital