Volný trh je mrtvý, ať žije autosocialismus. Proč nejásat nad změkčením emisních pokut

KOMENTÁŘ MARTINA MAŇÁKA | Zmírnění pokut unijním automobilkám za neplnění přísných plánů v oblasti výroby elektromobilů, jež před pár dny potvrdil Evropský parlament, působí jako velkorysá shovívavost bruselských rozhodovacích orgánů. Současně však bez jakýchkoliv příkras ukazuje, že vládu nad ekonomikami postupně od oslabovaného trhu přebírají centrálně-klimatičtí plánovači. Ti skrze své směrnice a nařízení v čím dál větším detailu určují, co, kdy a jak se má vyrábět a následně prodávat.

Evropský parlament drtivou většinou hlasů odsouhlasil návrh Evropské komise na změny emisních norem oxidu uhličitého pro nové osobní automobily a dodávky. To má evropským automobilkám poskytnout více času na splnění – dříve vytyčených – eurounijních emisních cílů.

Díky schválené změně nebudou firmy muset vykazovat emise z vyrobených aut každý rok, jak plynulo z původně schválené direktivy, nýbrž za tříleté období, což by jim mělo umožnit vyhnout se placení velmi mastných pokut již v letošním roce.

Pokuty mají ve svém důsledku a zjednodušeně řečeno trestat firmy za to, že vyrobí více klasických automobilů, než měly nařízeno, a méně elektromobilů, než by vyžadoval centrální bruselský plán týkající se objemu emisí. Ten bude nově zprůměrován za tříleté období let 2025 až 2027, což, jak uvedla Evropská komise, umožní výrobcům „vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech“.

Vznikne tím prý „dodatečná flexibilita“, která – dle Evropské komise – pomůže udržet průmysl „na cestě k dalšímu kolu snižování emisí“. Chtělo by se dodat, že se opětovně – pokolikáté už? – vracíme k pověstnému „dohnat a předehnat“, které ovšem vždy skončilo kdesi ve ztracenu…

První krok správným směrem: Ursula zařadila s pokutami za emise zpátečku, stačit to ale nebude

Uvedená emisní norma, respektive její čerstvě schválená změna, která zmírňuje pokutování, může být leckým nesprávně chápána jako další technické opatření, týkající se „jen“ objemu emisí. Opak je pravdou. Situace je poněkud odlišná, než by se zvnějšku mohlo jevit.

Je všeobecně známo, že v roce 2035 musí automobilky v EU přestat vyrábět, respektive přestat prodávat auta s motory spalujícími benzin či naftu. Ostatně tento „definitivní“ termín byl nedávno potvrzen nejvyššími místy.

Zmírnění pokut za neplnění cílů elektromobility nemění nic na faktu, že je zachován antitržní princip a posiluje se centrální plánování.

sinfin.digital