Jak nás vidí svět? Czechoslovakia s dobrým poměrem ceny a výkonu

Česká produkce si ve světě drží dobré renomé. Zákazníci ji chválí za příznivý poměr ceny a výkonu. A české dodavatele za spolehlivost. Image České republiky ovšem stále zatěžují i některé přetrvávající stereotypy. Vyplynulo to ze dvou průzkumů na hlavních světových trzích.

Co nejvíc oceňují zahraniční zákazníci na českém zboží a službách? Lze to shrnout do tří slov: kvalita, cena a spolehlivost. Právě tyto hodnoty zmiňovali nejčastěji respondenti nedávného průzkumu proexportní agentury CzechTrade. Ta se dotazovala prostřednictvím svých zahraničních kanceláří nákupčích ve více než 60 zemích světa.

Zeptala se na hodnoty, které klienti na českém zboží a službách oceňují, ale i na slabiny a problémy. Šetření se také snažilo zjistit, proč případně odběratelé upřednostňují české dodávky před konkurencí z jiných zemí.

Z průzkumu vyplynulo, že českou produkci vidí klienti jako evropskou kvalitu, ale za dostupnější cenu, než jakou požadují firmy ze západoevropských zemí. Oproti německým či italským dodavatelům zaznamenávají zákazníci srovnatelné české dodávky o 10 až 20 procent levnější. Porovnání s konkurencí z jiných zemí vystihuje shrnutí: „Levnější než Německo, lepší než Polsko, výhodnější než Asie.“

Asociace, které si zahraniční obchodníci s Českou republikou spontánně vybavují, zahrnuje mix tradičních hodnot i konkrétních firem. Často si vybavili značky Tatra, Škoda, Koh-i-noor nebo Baťa. K ceněným hodnotám patří technická vyspělost, kvalitní design a dlouhodobá řemeslná tradice.

Co považují zahraniční nákupčí za slabiny českých exportérů, který národ Česko hodnotí nejlépe nebo který má o České republice nadprůměrné znalosti? Přečtěte si více v plné verzi článku zdarma na portálu ExportMag.cz.

sinfin.digital