Oneplay: Proč Nova zařízla zlaté tele, které posledních pět let krmila?

KOMENTÁŘ VOJTĚCHA KRISTENA | Televize Nova a operátor O2 (obě firmy ze skupiny PPF) tento týden ohlásili změnu, která se dotkne bezmála dvou milionů lidí. Jejich streamovací/IPTV platformy Voyo a O2 TV končí a nahradí je společná služba Oneplay. Ta je sice dražší, ale zase vás zavalí obsahem, který nemáte šanci ukoukat.

Když skupina PPF před pěti lety koupila skupinu CME a s ní i televizi Nova, jedním z prvních kroků nového vedení byla resuscitace platformy Voyo. V té době šlo o prakticky mrtvou značku s pár desítkami tisíc diváků a čistě reprízovaným obsahem. Nový majitel ale viděl, kudy běží světový televizní zajíc, a do Voya nasměroval cíle, originální obsah a opravdu, ale opravdu hodně peněz. 

To se mu vyplatilo. Za posledních pět let Voyo získalo téměř milion platících (!) diváků, což je na náš malý česko-slovenský rybník, zhýčkaný neplaceným terestrickým vysíláním, víc než slušný výkon. Pro srovnání – konkurenční platforma Prima plus je co do platících uživatelů na čtvrtinových číslech. 

O to zvláštněji působí zpráva, že Nova – krátce předtím, než se dostala ke svému milníku milionu diváků (když tento cíl před lety ředitel CME Didier Stoessel oznamoval, většina novinářů u stolu si ťukala na čelo) – svůj úspěšný brand zařízla. A to kompletně. 

Z brandu Voyo, který televize posledních pět let budovala, na frontendu nezbyde vůbec nic, celá práce na značce se spláchla do záchodu. Šéf televize Daniel Grunt tvrdí, že Nova chce „vytvořit něco většího a ambicioznějšího než je Voyo či O2TV“ – jenže to kromě své frázovitosti naráží na jeden problém. 

Co získá PPF?

Tím problémem je omezená škálovatelnost. Voyo je úspěšné proto, že – když vynecháme technologický a UX rozměr služby – je lokální. Má český obsah, nabízí „naše“ herce a příběhy, které se váží k české/československé historii. Třeba Krále Šumavy nebo Metodu Markovič: Hojer. Když takový obsah přeložíte a pošlete na jiné trhy, pravděpodobně pohoříte. Lidé k tomu nebudou mít vztah. 

Lokální služby jako Voyo a globální platformy typu Netflix se sice tváří jako přímá konkurence, ale ve skutečnosti jde o dvě odlišné služby. 

Pokud Nova mluví o tom, že její nová služba bude větší a ambicióznější, s největší pravděpodobností tím nemyslí, že by se vydala mimo svůj region CEE a nabírala nové diváky na nových trzích. Ti by totiž obsahu nerozuměli – a své peníze logicky radši poslali do Netflixu. 

Právě omezený trh střední a východní Evropy tak poměrně výrazně limituje velikost nové platformy a nabízí se otázka, zda má smysl zařezávat dvě jedničky na trhu jen proto, aby skupina konsolidovala diváky, vytáhla z nich víc peněz a vystavěla vysoký val vůči konkurenci.

V nové dražší službě sice získáte obsah navíc, jenže ten většina klientů nepotřebuje a už vůbec nikdo jej nedokáže „ukoukat“.

O „stavění valu“ jde firmě především. Platforma Oneplay bude v Česku nedostižná – pokud má Voyo milion diváků a O2 TV sleduje circa 800 tisíc lidí, pak Oneplay dá dříve nebo později přibližně 1,5 až dva miliony předplatitelů. Nikdo, ani Netflix, a už vůbec ne Prima, nemá šanci se na taková čísla dostat. Mimochodem – o to zvláštnější je ohlušující ticho, které zní z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.

Nova přitom mohla sáhnout k jinému kroku, který dává větší smysl. Tedy k „bundlování“. Jenže zákaznické synergie mezi jednotlivými firmami ve skupině je dlouhodobě bolavé místo PPF, a i když se to v posledních letech začíná měnit (viz například služba Unity pro klienty O2 a banky Airbank), stále jde vzhledem k potenciálu jen o lehké oťukávání. 

Pokud jsou na Nově lační po zákaznících, mohli s O2 udělat nabídku na výraznou slevu na druhou službu a růst bez toho, aby obě platformy pohřbili.

Diváku, plať!

Zatímco PPF na spojení obou služeb dříve nebo později získá, současnému remcání klientů navzdory, zákazník musí otevřít peněženku. V zásadě totiž neexistuje divácká skupina, která by na „nuceném“ přechodu k Oneplay vydělala. 

Pro současné zákazníky Voyo cena roste o čtyřicetikorunu, pro předplatitele O2 TV o dvě stovky (přehled tarifů najdete ZDE). A pokud chcete mít ke službě simultánní přístup z více zařízení – což vzhledem ke spojení dvou odlišných typů obsahu dává smysl, musíte ještě stovku připlatit, nebo si pořídit nejvyšší tarif. 

Pravda – v nové dražší službě sice získáte obsah navíc. Jenže ten většina klientů nepotřebuje a už vůbec nikdo jej nedokáže ukoukat. V důsledku je to podobná propozice, jako nákup permanentky do fitness centra: když si ji kupujete, tak si také říkáte, že vás jedna návštěva vyjde jen pár desítek korun. Jenže na konci roku nepřekvapivě zjistíte, že v poměru cena/výkon drasticky přeplácíte.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Reforma, kterou už koalice nestihne. Zajíčková vysvětluje, proč chce zkrátit základní docházku

„Polský Elon Musk“ se nezakecá. Tým, který má deregulovat Polsko, už jede na plné obrátky

Další průtahy: Poslanci odsunuli hlasování o televizních poplatcích až na březen

sinfin.digital