GLOSA VOJTĚCHA KRISTENA | Zapomeňte na živelný hudební průmysl, mediální byznys nebo opulentní Hollywood. Suverénně největší složkou zábavního průmyslu je v posledních letech gaming, jehož globální tržby si sahají na 200 miliard dolarů. Na globální vlně zájmu se veze i česká novinka Kingdom Come: Deliverance 2, kterou dnes vydává Warhorse Studios.
„Jednička“ Kingdom Come: Deliverance byl trhák, kterého se globálně prodalo přes osm milionů kopií. I dnes, sedm let po vydání, tento titul láká nové hráče.
Pokračování této hry, Kingdom Come: Deliverance 2, má podle pozitivních recenzí a předběžného zájmu hráčů šanci úspěch prvního dílu ještě překonat. V předprodejích si hru koupilo už přes 250 tisíc lidí a podle kvalifikovaných odhadů by v prvním měsíci mohla padnout třímilionová meta.
Kingdom Come je tak dalším důkazem, že videoherní byznys se už dávno nekrčí v koutě zábavního průmyslu. Navzdory předsudkům, že jde o okrajovou záležitost „pro nerdy“, je dnes gaming mainstreamovou záležitostí.
V posledních několika letech to bylo jasně patrné třeba i na Cannes Lions, hlavní marketingově-mediálně-technologické události sezóny, která je koncipovaná jako pocta kreativnímu průmyslu.
Právě na pódiu ve francouzském letovisku byl rok od roku patrnější příklon největších globálních brandů od Unileveru přes Amazon až po Procter & Gamble právě ke gamingu. Ty největší globální firmy se zřetelně orientují na hráčské komunity, připravují jim reklamy, události a akce na míru a do celé oblasti mohutně inzerují. Se svými penězi jdou tam, kde jsou jejich zákazníci.
Ostatně, že gaming už dávno není doménou nějakých podivínů, svědčí i tuzemské banky. Ty poměrně pravidelně chystají různé limitované produkty cílící právě na hráčskou komunitu.
Naposledy, a právě v souvislosti s vydáním Kingdom Come: Deliverance 2, Česká spořitelna vydává speciální edici „světélkujících“ platebních karet. Dříve k podobnému kroku sáhla například Komerční banka a po těchto „limitkách“ se vždy jen zaprášilo.
Gaming je zkrátka dnes mainstream – a je jedno, zda do něj řadíte maminky na mateřské dovolené hrající na mobilu Candy Crush, náctileté nerdy „pařící“ Dotu či Counter Strike nebo otce od rodin, kteří si do noci zapnou třeba novou Baldur's Gate.
V odvětví vyrostla svébytná e-sportová komunita, která se soustředí na profesionální hraní; svůj e-sportový tým dnes mají třeba i tradiční sportovní kluby jako pražská Slavia. Navíc, ve hrách se dnes už pořádají prestižní hudební koncerty a komunita se zde potkává při sledování svých oblíbených umělců a gamerů.
Poslední data ukazují, že globální populace hráčů videoher čítá 3,3 miliardy lidí a v tržbách celé odvětví vyrostlo už ke 200 miliardám dolarů. V celém zábavním průmyslu je tak gaming bezkonkurenční jedničkou. Pro srovnání, globální filmový průmysl v tržbách ročně generuje přes 80 miliard dolarů a ten hudební míří jen ke třiceti miliardám.
Na vlně zájmu se tento byznys veze i v Česku. I když v roce 2023 tržby mírně opadly, odvětví v posledních letech generuje mezi pěti a osmi miliardami korun a zaměstnává tisíce lidí.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.












