Pandemické dezinformace dohnaly Evropskou komisi k odvážnému kroku

Evropská komise ve středu vyzvala on-linové giganty jako Facebook, Twitter, Google, Microsoft a další, aby jí pravidelně poskytovali zprávy o tom, jak se potýkají s dezinformacemi souvisejícími koronavirem. Podle místopředsedkyně komise Věry Jourové, odpovědné za tuto oblast, mají platformy dobrovolně dodávat údaje o tom, jak čelí manipulativním pokusům, jak informují lidi o riziku dezinformací a jak dávají prostor obsahu z důvěryhodných zdrojů. 

 

Komise internetové hráče nabádá, aby se řídili existujícím pracovním kodexem, a některé, jako Whatsapp či TikTok, vyzývá, aby se k němu také připojily. Právě signatáři kodexu by měli komisi informovat o tom, jak se jim daří omezovat dezinformační reklamu uvnitř vlastních platforem, a také poskytovat podklady pro monitorování tohoto typu reklamy jinde na internetu.

Jourová zdůraznila, že úlohou komise není dohlížet na obsah sdělení kolujících na Twitteru či Facebooku, či je dokonce nějak cenzurovat, ale zajistit, aby na síti byla chráněna základní práva jako svoboda projevu, nediskriminace a právo na bezpečnost. Stejně se vyjádřila také šéfka komise Ursula von der Leyenová: „Evropa může a musí být vzorem při vytváření křehké rovnováhy mezi svobodou projevu a bojem proti dezinformacím.“

Je to dokonalý příklad toho, jak se tato komise pod tlakem pandemie pouští do riskantních věcí, které by mohla v normálnějších časech nechat klidně být, protože nejsou opodstatněny ani mandátem členských zemí, ani unijní legislativou. Využívá své „měkké moci“ tam, kam se jednotlivé členské státy sotva mohou vydat. Stačí si jen představit, jak by sedmadvacet vlád pochodilo, kdyby se každá z nich pokoušela vyjednat nějaký postup se zmíněnými sociálními sítěmi.

Zrno: Když se kácí sochy…

sinfin.digital