Pokud Praha kývne na dohodu o Slovanské epopeji s Johnem Muchou, řítí se do dalšího soudního sporu

Dlouholetý spor o vlastnictví Slovanské epopeje mezi Prahou a Johnem Muchou byl nedávno v soudním jednání odročen na září. Soupeřící strany se shodly na předběžné dohodě o mimosoudním řešení a primátor hlavního města Prahy usiluje, aby Slovanská epopej zůstala v majetku města. Dohoda má však množství trhlin – a město se navíc vystavuje riziku dalšího soudního sporu. Právoplatná dědička Jarmila Mucha Plocková je připravena bránit se proti umístění epopeje do podzemí Savarinu soudní cestou. Podle Spolku pro Slovanskou epopej v Praze hrozí městu v případě umístění díla do Savarinu značné finanční škody a dokonce potenciální trestní odpovědnost osob, které by se na uzavření takové dohody za hlavní město podílely.

Primátor Svoboda podle spolku nejedná se všemi „právoplatnými dědici“ – z jednání vynechal vnučku slavného malíře Jarmilu Mucha Plockovou, která dokonce několikrát iniciovala jednání, avšak její dopisy zůstaly bez odezvy. Spolek pro Slovanskou epopej v otevřeném dopise Bohuslava Svobodu také upozornil na nevhodné výstavní prostory v projektu Savarin.

Otázka umístění Slovanské epopeje do podzemí komerčního prostoru je sama o sobě dost kontroverzní. Secesní dílo představuje kulturní historii slovanského národa, kterému Alfons Mucha věnoval 18 let. Dílo autor odkázal Praze s podmínkou vybudování reprezentativního prostoru pro celý cyklus dvaceti pláten. Umístění kulturně významného díla do podzemí komerčního prostoru by tedy působilo nepatřičně, bez respektu k základní podmínce autora díla.

V podobném duchu se vyjádřil i Spolek pro Slovanskou epopej v Praze, který hovoří o urážce celoživotního směřování Alfonse Muchy. Předseda spolku Ondřej Pecha ještě v květnu zdůraznil rozpor s podmínkami pro instalaci slavného díla, které vypracoval Institut plánování a rozvoje hlavního města Praha.

Ani si neuvědomujeme, kolik je v naší kultuře židovských vlivů. Stačí se zaposlouchat do obyčejných rozhovorů lidí, říká Fingerland

S problémy se navíc potýká samotná výstavba komerčního centra Savarin, které čelí námitkám ze strany památkové správy. Již nyní lze s jistotou tvrdit, že projekt developera Crestyl nebude dokončen do roku 2026, kdy se má cyklus vrátit z Moravského Krumlova, kde je dílo momentálně v zápůjčce.

Zajímavostí je i ekonomické hledisko pronájmu v komerčním centru. Rada hlavního města Praha bez vypracované ekonomické analýzy schválila měsíční výdaje přeš milion korun za nájem výstavních prostor. Takové řešení by se výrazně promítlo v městském rozpočtu. 

Spolek několikrát navrhoval vhodnější umístění pro Slovenskou epopej, například Průmyslový palác, který je reprezentativnější než obchodní dům. Zároveň by se podle něj jednalo o výrazně hospodárnější prostor, navíc ve správě hlavního města.

V případě podmínek pronájmu z memoranda z února 2022 je spolek připraven podniknout právní kroky vůči představitelům hlavního města, kteří nevýhodnou dohodu uzavřou. V konečném důsledku tak městu hrozí, že uzavře ekonomicky nevýhodnou dohodu a ještě riskuje nákladné soudí spory. Podle spolku přitom Praha není nucena uzavřít dohodu s Johnem Muchou. Historické dokumenty prý potvrzují, že Praha je platným vlastníkem díla.

„Woke ideologie je hrozbou pro společnost. Naše demokracie připustila, že většinový názor už je méně než hlas super-minorit,“ říká Vladimír Železný

sinfin.digital