Kontrabasistou jsem díky vyraženému zubu. Stěhovat filharmonii je něco strašlivého, říká Černík

Pavel Vondráček

S dlouhými vlasy a tetováním vypadá spíše jako rocker. Jaromír Černík je ale dlouholetou oporou České filharmonie, kde hraje na kontrabas. K tomu se dostal doslova jako „slepý k houslím“ poté, co při školní potyčce se spolužákem přišel o zub a nemohl dále hrát na příčnou flétnu. „Nemám rád přísloví, že vše zlé je pro něco dobré, ale tady to platí na sto procent. S flétnou bych to asi ani nikam nedotáhl,“ vzpomíná Černík, který s orchestrem procestoval celý svět. Logistiku zahraničních koncertů ale zcela otevřeně označuje za něco nepředstavitelného a strašlivého.

Kontrabasista Jaromír Černík je nepřehlédnutelnou postavou České filharmonie, kde nejen kvůli rockerskému vzhledu, ale i díky své povaze obdržel titul „sympaťáka“. Ke svému nástroji se přitom dostal náhodou. „Hrál jsem na příčnou flétnu, zas tak moc mě to nebavilo a asi by z toho ani nic nebylo. Pak jsem se popral se spolužákem a o kliku si vyrazil horní jedničku, čímž skončila moje flétnistická kariéra. Naštěstí jsem měl jasnozřivou učitelku hudební nauky, která mě poslala k novému mladému učiteli právě kontrabasu,“ vzpomíná Černík na své začátky. 

Díky angažmá v České filharmonii měl Černík už za minulého režimu šanci procestovat s kontrabasem celý svět. Stěhování stočlenného orchestru by ale nikomu příliš nepřál. „Sám kvůli té logistice mám na Facebooku napsáno, že jsem voják České filharmonie. Je to něco nepředstavitelného. Po Evropě to ještě jde, ale zámořské štace jsou opravdu logisticky strašlivé. Do USA nesmíte mít na smyčcích slonovinu, do Ruska zase musíte fotit všechny nástroje, snad abychom tam nenechali nějaký ošklivý český a nevzali místo něj hezký ruský. Navíc dostat sto lidí do jednoho letadla je takřka nemožné, takže létáme třeba třemi lety,“ popisuje úskalí cestování s filharmonií Černík. 

Proč kontrabasy patří k nejčastěji se rozbíjejícím nástrojům a proč navzdory zažité představě laiků nemají nic moc společného s houslemi? A v jaké zemi ženy při klasické hudbě pláčou, zatímco muži často usínají? Poslechněte si celý podcast.

sinfin.digital