Herní byznys je několik kroků před právem. Studia mají problémy s monetizací nebo duplikáty v asijských zemích

Český herní průmysl je relativně konzervativní a zatím nejsme svědky významných právních sporů. Přesto je podle expertů dobré, když mají studia od začátku alespoň základní právní povědomí. Nejde jen o autorská práva, ale také odpovědnost za obsah her a jejich monetizaci, uživatelské modifikace nebo prvky reálného světa. V prvním díle nového podcastu Právo & Byznys se potkali předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák a partner PRK Partners Michal Matějka.

To, co české herní vývojáře nejvíc trápí, je s trochou nadsázky samotná potřeba řešit právní otázky. „Malé firmy vyvíjející hry jsou orientovány hlavně na vývoj a mají často problémy s nasazením her na trh nebo s tím, jak dojednat dohodu s publisherem,“ popisuje v podcastu Právo & Byznys předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák s tím, že právní ochranu nestaví na první místo. Herní studia podle něj spíše řeší třeba zrychlení procesu přijímání zahraničních zaměstnanců. 

Podle partnera PRK Partners Michala Matějky je ale celá řada komplexních právních otázek, na které by si měla studia dát pozor. Jde podle něj třeba o otázku ochrany osobních údajů, obsahu, použití jiných děl, právo duševního vlastnictví, řízení uživatelských modifikací a podobně. „V Česku neexistuje samostatný zákon o herním průmyslu a často není jasné, co lze a nelze použít. Odpovědnost za obsah počítačových her má tvůrce,“ popisuje s tím, že u nekontroverzního obsahu je to většinou bez povšimnutí.

Podle Pavla Baráka se aktuálně na evropské úrovni pod hlavičkou Evropské herní asociace řeší například ostražitost vůči regulacím. „Jedná se o tom, že hry mají často blízko ke gamblingu, sázení. Kdyby to bylo regulováno, mělo by to negativní dopad na herní studia. Všechno by mělo nálepku 18+, a to by vyřadilo herní studia zaměřující se na dětské publikum,“ říká v podcastu Barák. Michal Matějka dodává, že tento problém začíná, když se začne monetizovat mimo hru. „Monetizace může narážet na oblast elektronických platebních prostředků. Pokud ve hře funguje jakási měna, už se potom dostáváme do regulace platebního styku a dohledu České národní banky,“ dodává.

Je pro významná studia benefitem, pokud jejich hry propagují youtubeři či streameři? Jaké spory se v Česku dostávají před soud? Jak se studia zaměřují na boj proti podvodníkům a jak řeší duplikáty her v zemích, kde panuje nízká míra ochrany? I na to odpovídají Pavel Barák a Michal Matějka v podcastu Právo & Byznys.

sinfin.digital