Pojišťovny si do budoucna nevystačí jen s dosavadním jádrem podnikání. Inovace ale může brzdit regulace

Na jedné straně potřeba neustále inovovat, na druhé straně vysoká míra regulace. I to je příznačné pro pojišťovací segment. Jak se dá mezi těmito mlýnskými kameny úspěšně fungovat? Pozvání do studia Info.cz a dalšího dílu podcastu Právo & Byznys přijaly Eva Poláchová, členka představenstva pojišťovny Kooperativa, a advokátka z advokátní kanceláře PRK Partners Martina Javorová.

Horečná činnost s náznakem paniky, to jsou podle obou účastnic dnešního podcastu obvyklé prvotní reakce byznysu na oznámení blížící se regulace. Nakonec ale převáží racionalita a snaha adoptovat nová nařízení tak, aby byznys běžel dál. „Můžete to brát jako otravnou záležitost, nebo jako šanci posouvat věci dopředu,“ předkládá svůj pohled Eva Poláchová, členka představenstva Kooperativy s tím, že se legislativní vývoj posunul do bodu, kdy jsou pojišťovny obeznámeny se záměry regulátorů dopředu a mohou do tvorby nových regulí mluvit. Ani to ale není záruka, že se jejich preference v nové legislativě odrazí. „I když se profesní organizace shodnou, jakým směrem bychom měli jít, zákonodárce to může vidět jinak,“ vysvětluje Poláchová.

Přesto ne vždy padnou nová pravidla na úrodnou půdu. Jako příklad regulace, která zatížila nejen její tvůrce a regulovanou stranu, ale nemá prakticky žádnou hodnotu pro spotřebitele, hosté podcastu uvádějí IPID, tedy standardizovaný informační dokument o pojistném produktu. Podle advokátky Martiny Javorové jde o typickou ukázku regulace, která „nutí informovat o všem“, zatímco informace podstatné pro spotřebitele se v záplavě slov mohou ztratit. I proto mají instituce působící na finančním trhu stále větší a zkušenější interní týmy právníků. I v takové chvíli ale mohou podle Javorové pomoci externí síly. 

„Naším vkladem může být pohled z odstupu, trochu jiná expertiza, možnost konzultovat věc s partnerskými kancelářemi po celém světě, a přinést tak zkušenost s daným tématem ze zahraničí. To se přitom nemusí týkat jen regulace, ale prakticky jakéhokoli problému,“ říká advokátka Javorová. Právě schopnosti vidět problémy v širším, mezinárodním kontextu a poskytnout informace vedoucí k finálnímu rozhodnutí, které bude obhajitelné, si na externích poradcích cení i Poláchová.

Inovativní myšlení nám je vlastní

Pojišťovnictví je příkladem velmi regulovaného odvětví. Může přílišná regulace bránit inovacím? Podle Poláchové je zřejmé, že regulací se pojišťovnictví nezbaví a inovace to může brzdit. „Na jednu stranu chcete udělat službu pro klienta co nejpohodlnější, to znamená digitální, na druhou stranu musíte zohlednit spoustu regulatorních mantinelů,“ říká Poláchová. Zároveň však inovace podle ní nejsou něčím, co visí ve vzduchoprázdnu. „Není to tak, že bychom měli zřizovat oddělení inovací či digitalizace. Inovativní myšlení musí být vlastní každému, kdo je součástí těch procesů. Navíc digitalizace je už za námi, teď jde spíše o to, jak ji účelně využít,“ dodává.

Technologie vstupují do všech oblastí lidské činnosti tak razantně, že se může zdát, že přebírají procesní správu nad chodem světa. Týká se to i relativně konzervativního prostředí pojišťoven. Jak bude podle hostů podcastu Právo & Byznys vypadat pojišťovna budoucnosti? Podle Javorové bude klíčové, jak zachovat, případně kvalitně nahradit osobní kontakt. „S chatboty na telefonu spousta lidí neumí zacházet. Ideálem je nejspíš řešení maxima věcí přes aplikace, pojistnou událost pak řešit s živým likvidátorem,“ navrhuje Javorová, která se však sama považuje za člověka konzervativního, který „rád chodí na pobočky“. Z hlediska pokrývaných oblastí očekává rozšíření nabídky v souvislosti s autonomními vozidly či rozvojem umělé inteligence.

Poláchová odhaduje, že pojišťovny do budoucna nevystačí jen s dosavadním jádrem podnikání. „Máme sílu na to jít nad rámec pojištění, zejména do oblastí prevence, ale i do oblastí, kde víme, že našim klientům chceme nabídnout víc. Takže kolem našeho pojištění stavíme ekosystémy. Například oblast automotive, zdravotních a sociálních služeb a budeme se rozšiřovat dál podle toho, jak se bude vyvíjet poptávka. Pokud máme prostředky na investice, investujeme, a pokud možno doma, aby se nám tady lépe žilo. Z tohoto pohledu nám dává smysl i nájemní bydlení,“ odkazuje Poláchová například k nedávno oznámené společné investici Kooperativy a České spořitelny do výstavby nájemních bytů na Opatově.

Vzniká v pojišťovnictví regulace pro regulaci? Jak v Kooperativě probíhala implementace směrnice o distribuci pojištění IDD? A nakolik celou branži ovlivní nástup umělé inteligence? Odpovědi na tyto i další otázky najdete v podcastu Právo & Byznys.

sinfin.digital