KOMENTÁŘ MARKA KERLESE | V Evropě přibývá měst, která při cenách parkovného rozlišují velikost aut. I když se v Česku zatím nic podobného nechystá, odborníci nějakou „parkovací revoluci“ očekávají i tady. Současný systém je podle nich neudržitelný.
V článku se dozvíte:
Rakouský Dopravní klub (VCÖ) zveřejnil tento týden studii, jejíž výsledky mají dokázat, že speciálně ve Vídni je příliš levné parkování. Zatímco v Paříži stojí ve vnitřním městě parkovné v rozmezí 6 až 18 eur (460 korun) na hodinu a v Amsterdamu 7,80 eur (200 korun), ve Vídni je to „jen“ 2,60 eur (67 korun).
„Příliš levné parkování zvyšuje dopravní zácpy ve městech,“ zdůrazňuje VCÖ a dodává, že města by měla zvážit „tržně odpovídající ceny“. Autoři studie argumentují tím, že i bez jakýchkoliv ekologických požadavků už se více aut do měst prostě nevejde, a pokud má zůstat zachována kvalita života v aglomeracích, nezbývá nic jiného než regulace městského automobilismu.
Důkazem je údajně fakt, že na rozdíl do Vídně, která k tomu zatím nepřistoupila, se Evropou valí jakási parkovací revoluce. Nejenže obecně zdražuje parkovné ve vnitřních městských částech, ale (a to především) řidiči se musejí smířit s vyšším parkovným za větší či emisně náročnější vozidla. A tento trend je skutečně znatelný.
Například francouzská metropole Paříž na základě výsledků referenda výrazně zvýšila parkovací poplatky pro auta s hmotností nad 1,6 tuny (třeba VW Golf se pod touto hmotností udrží jen těsně). Těžší vozidla, zabírající více místa, zaplatí až již zmíněných 18 eur (450 korun) na hodinu. Pro elektromobily platí dvoutunový limit. Podobně, tedy na základě velikosti vozidla, dnes vypočítává parkovné třeba německé město Aachen (Cáchy).
A je to ryze pragmatický, nikoliv ekologický krok. Kromě toho, že se města snaží tímto způsobem předejít dopravním zácpám a zhoršení životního prostředí, čelí i dalšímu problému. Jak potvrdila například loňská studie organizace Transport and Environment, auta v Evropě se kvůli vyšším nárokům na pohodlí každý rok rozšiřují o jeden centimetr. A i při stejném počtu zabírají více místa.
Proto také ve švýcarské Basileji platí podle VCÖ rezidenti za velká auta nad 4,9 metru 492 švýcarských franků ročně, což je o 180 franků více než za malá auta do 3,9 metru. Pro srovnání – VW Golf je dlouhý 4,3 metru, Suzuki Swift 3,9 metru a Audi A8 v dlouhé verzi má délku 5,3 metru.
V Kodani zase existuje jiný modelový projekt, kde se cena za parkování pro rezidenty vypočítává podle emisní třídy vozidla. A VCÖ zmiňuje i příklad Japonska, kde si v některých městech může koupit člověk auto pouze tehdy, když prokáže, že má soukromé parkovací místo na soukromém pozemku.
Bez ohledu na ekologické důsledky automobilismu zkrátka stále více světových aglomerací dochází k závěru, že zvětšování prostoru pro provoz a stání aut ve městech už má své meze a nelze ho donekonečna rozšiřovat.
Ve Vídni dnes například podle VCÖ zabírají parkovací místa (bez garáží) plochu odpovídající třem městským čtvrtím (Neubau, Josefstadt a Innere Stadt) dohromady.
Podobné je to i v Praze, kde podle výpočtu pražského urbanisty a architekta Petera Bednára zabírá parkovací plocha veřejný prostor o velikosti 12,6 km², odpovídající rozloze městských částí Praha 1, Praha 2 a poloviny Prahy 3.
I Bednár přitom tvrdí, že další rožšiřování parkovacích ploch už je neudržitelné a bude muset přijít nějaká forma regulace využívání těch současných. Příkladem Paříže či Cách, kde větší auta platí více než menší (a to poměrně horentní sumy), by se ale architekt neřídil.
„Svádí to k různým výjimkám a žádostem o výjimky, což není dobré,“ řekl INFO.CZ Bednár. Místo parkovného podle velikosti vozidla by ceny odstupňoval podle atraktivity místa. „Čím větší poptávka po parkování v určité lokalitě, tím by tam mělo být dražší parkovné,“ domnívá se architekt. Řidiči by tak nejatraktivnější lokality využívali jen v nejnutnějších případech.
V Praze se na veřejných parkovacích plochách zatím platí parkovné (v závislosti na konkrétní zóně) v rozmezí od 20 do 80 korun za hodinu, tedy v průměru 50 korun korun (2 eura). Taková cena parkovného patří ve srovnání evropských hlavních měst k nejlevnějším.
Podle VCÖ je tak Praha cenou parkování srovnatelná s Bratislavou (2 eura), Budapeští (1,5 eura) a Římem (1,2 eura). Naopak nejdražší parkovné zaplatí vedle již zmíněných Paříže (až 18 eur) a Amsterdamu (7,8) také v Oslu (7,7) či Kodani (5,5).
Podle architekta Bednára je výrazné zdražení parkovného minimálně na těch nejatraktivnějších místech v Praze do budoucna nevyhnutelné, jen o tom politici raději nemluví. „Je to z hlediska voličské podpory velmi citlivé téma,“ uzavřel Bednár.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.














