Ještě nikdy od roku 89 jsem z politiky a z politiků nebyla tak zoufalá jako dnes, říká autorka Hrdého Budžese

Předobrazem kultovního divadelního představení Hrdý Budžes, které dnes čeká již tisící repríza, byla kniha spisovatelky Ireny Douskové. Ta v rozhovoru s INFO.CZ podotýká, že příběh rozhodně není agitkou. Umění podle ní nemá být ideologickou masírkou, jinak funguje spíš kontraproduktivně. Zároveň ale upozorňuje, že už zase začínají strašit některé charakteristické rysy z dob minulých.

Osmiletá Helenka Součková se dívá na svět s upřímnou a neúprosnou dětskou logikou – v inscenaci Hrdý Budžes to znamená bezprostřední pohled na absurdní realitu husákovského Československa, kterému Helenka rozumí po svém: zmateně hledá smysl v heslech, které dospělí odříkávají jak básničky, a z věty „A hrdý buď, žes vytrval“ z básně Stanislava Kostky Neumanna tak povstane nový hrdina – Hrdý Budžes.

Směs naivity a trefného pozorování dělá z Hrdého Budžese silný, leckdy hořkosladký a přitom nesmírně vtipný portrét doby. Fenomenální výkon Báry Hrzánové v roli Helenky byl v roce 2003 oceněn Cenou Thálie. Za citaci jedné z replik při děkovné řeči si herečka „vysloužila“ záplavu anonymních výhrůžek a několik trestních oznámení za hanobení rasy, národa a přesvědčení.

Na představení ale chodí lidé, kteří dokonalý balanc humoru, ironie a kritiky režimu – který byl schopen vymýt (zdaleka nejen) dětem hlavu, aniž by si toho všimly – kvitují s povděkem a pořádným potleskem. Dnes večer se tak stane už potisící. Hrdý Budžes vytrval. Neúnavně křižuje celou republiku, vyprodává divadelní sály, a stále neztrácí dech.

Je to zázrak, shodují se autorka předlohy i ředitel divadla

„Je to takový divadelní zázrak, který se zcela nečekaně zrodil v roce 2002. V současné době je to třetí nejhranější představení v Česku,“ podotýká Petr Bednář, ředitel Divadla A. Dvořáka, kde inscenace před 23 lety vznikla pod režijním vedením herce, režiséra a horského vůdce Jiřího Schmiedta. Za její mimořádnou oblibou podle ředitele divadla stojí perfektní předloha, její dramatizace a velká profesionalita herců.

„Navíc autorka Irena Dousková, jako příbramská rodačka, v něm popsala své dětství. Takže Příbramáci, kteří tuto dobu pamatují, si za konkrétní role dosadí skutečná jména. Ve scénáři je vlastně zpracována historie příbramského divadla i města,“ dodává Petr Bednář.

Právě s autorkou knižní předlohy Irenou Douskovou přináší INFO.CZ rozhovor.

Irena Dousková, zachycená při autorském čtení své knihy Konec dobrý v pražské Knihovně Václava Havla v březnu roku 2022. Kniha byla nominována na cenu Magnesia Litera za prózu.

Když jste psala Hrdého Budžese, napadlo vás, že se z něj stane divadelní fenomén, který přežije celou generaci diváků? Jak si ten úspěch vysvětlujete?

Nic takového mě nenapadlo, knížku jsem psala z vnitřní potřeby vyrovnat se s dobou, ve které jsem prožila dětství a mládí. První pokusy vznikly už koncem 80. let, ale tehdy jsem se pořád ještě viděla spíš jako básnířka než prozaička a dlouho mi trvalo, než jsem našla odpovídající formu.

Do té dramatizace se mi původně moc nechtělo, dala jsem se přemluvit. Představení samozřejmě vděčí za úspěch Báře Hrzánové. A snad i tomu, že ten příběh není žádná agitka, to ráda nemám. Je osobní a obecně lidský. Hodně lidí se v něm nějakým způsobem našlo. Ale popravdě, já si ten úspěch ani vysvětlit nesnažím. Spíš to vidím jako zázrak.

Postava Helenky Součkové má v sobě obrovskou porci humoru i smutku – vycházela jste z nějaké konkrétní dívky, nebo je to ryzí literární fikce?

Je to román, takže fikce, ale s některými autobiografickými prvky. Promítly se do něj moje vzpomínky na odpudivou první polovinu 70. let. Divadelní prostředí, škola, středočeské okresní město patřící k takzvanému „rudému prstenci“…

Bára Hrzánová exceluje v představení Hrdý Budžes už 23. rokem.

Změnil vám Hrdý Budžes nějak zásadně život?

Díky němu jsem se dostala do povědomí čtenářů a kritiky. Později mi úspěšné představení Budžese spolu s inscenací Oněgin byl Rusák, která se v režii Jana Borny téměř deset let hrála v Divadle v Dlouhé, umožnilo zůstat na volné noze. Mimo jiné mě to udrželo nad vodou ve složitém období, kdy jsem byla vážně nemocná.

Vrací se k vám čtenáři a diváci i po letech s osobními reakcemi? Co vám utkvělo v paměti?

Ano, a jsem jim za to vděčná. Ale hlavně se vrací k té knize i k tomu představení. Často je až neuvěřitelné, kolikrát už to četli anebo viděli, umí nazpaměť celé dlouhé pasáže. Vypráví mi svoje vlastní příběhy nebo zážitky z četby a z divadla. Je toho hodně… 

Ty nejosobnější věci zmiňovat nebudu, vyznělo by to moc pateticky. Ale nejvíc asi utkví, když lidé píší, že se k té knížce obrací v těžkých chvílích, a že jim dokáže přinést alespoň trochu radosti. To se pak ta radost zase kruhem vrací ke mně.

Neméně důležité role v představení Hrdý Budžes hrají Jarmila Vlčková, Libor Jeník a... Rusko.

Jak se za těch více než dvacet let proměnila vaše vlastní optika na postavu Helenky a dobu, o které píšete?

Nejspíš nijak zásadně. Řekla jsem, co jsem chtěla, a nic bych na tom neměnila. Helenka je pro mě uzavřená kapitola. Té době jsem se ale věnovala i v dalších knihách, například v novelách O bílých slonech nebo Rakvičky.

Jiná věc je, že některé její charakteristické rysy už tu zase začínají strašit. Ještě nikdy od roku 89 jsem z politiky a z politiků nebyla tak zoufalá jako dnes. Bohužel prakticky ze všech. Neuvěřitelný úpadek v přímém přenosu.

Vnímáte téma dnes (v době ruské agresivní války na Ukrajině) jako aktuálnější? A může podle Vás umění otevírat oči i v podobných tématech?

Ruská agrese zase víc nasvítila naši zkušenost a naše vlastní trauma z okupace. To je jasné, ale do jaké míry to tak vnímají diváci, nedokážu posoudit. Budu optimistická, a řeknu, že umění určitou pozitivní roli sehrávat může. Ale musí to být umění, a ne ideologická masírka, a musí si k lidem nacházet cestu samo. Jinak je to spíš kontraproduktivní a fungovat to nemůže.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Péče a respekt jsou v divadle extrémně důležité. Potlesk patří všem, od herců až po techniky, říkají Michal Hrubý a Tomáš Přenosil

Nostalgie po komunismu a žena u plotny a dětí? Co o nás ukazují průzkumy

Malý pitaval z velkého SSM: Jak se za normalizace rozmohl rudý klientelismus a soudruzi zdivočeli

sinfin.digital