KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO I Bouřkově-deštivý víkend jako blesk z čistého nebe rozčísla hlasitá šeptanda nabádající k nakouknutí na stránky oděvní firmy Reebok, kde je prý k vidění něco nevídaného. Desetitisíce Čechů objednávaly výprodejovou sportovní obuv, trička, mikiny a další zboží za ceny v desítkách korun. Háček je v tom, že místo Kč mělo za číslicemi být uvedeno EUR a bude velmi zajímavé v nejbližších hodinách a dnech sledovat, jak se Reebok s celou situací popasuje.
„Reklama gratis a zítra obdrží všichni 10% kupon na slevu a omluvu, že nedopatřením nedošlo k přepočtu měny...“ V podobném duchu hodnotí v diskusích čtenáři hlavních zpravodajských webů celonárodní poprask okolo skandálně nízkých cen ve firemním eshopu. Ano, trička za 10 Kč, sportovní mikiny za 30 Kč nebo velmi dobré běžecké boty za 85 Kč, to opravdu stojí za hřích i pro lidi, kteří design výrobků Reebok jinak rozhodně nevyhledávají.
„Buď nám to zruší, nebo bude za týden reeboků plný Vinted,“ napsal mi kamarád, který nelenil a objednal v povedené „akci“ asi dvacet párů sportovních bot. Psychologie případu je tedy jasná – sice nikdo moc neveří, že by to opravdu klaplo, ale všichni houfně objednávají, protože co kdyby náhodou... A co dělá Reebok? Nic, hlava v písku, žádné vyjádření, nízké ceny ještě více než 24 hodin po jejich zjevení stále visí na webu, byť virtuální regály už notně prořídly.
Z právního hlediska je situace poměrně jasná a příklady z minulosti svědčí o tom, jak vše nejspíš dopadne. Například v roce 2019 došlo na e-shopu Alza.cz k nesprávnému uvedení cen u některých produktů (převážně elektroniky), které byly abnormálně nízké. Alza po zjištění problému zrušila všechny objednávky, které byly podány za evidentně chybně uvedené ceny, zákazníkům byly vráceny peníze, a firma se omluvila za vzniklou situaci. Obdobně postupoval v roce 2014 také velkoobchod CZC.CZ.

Jasná řeč paragrafů
Podle českého občanského zákoníku (§ 583) může být smlouva neplatná, pokud došlo k uzavření v omylu o rozhodující okolnosti. To znamená, že pokud prodejce uvede cenu, kterou nechtěl nabídnout, a zákazník o tom musel vědět nebo mohl vědět, může prodejce od smlouvy odstoupit. Tento princip platí i pro e-shopy, včetně zahraničních, pokud prodávají zboží spotřebitelům v EU.
Reebok ve svých obchodních podmínkách uvádí, že si vyhrazuje právo zrušit nebo odmítnout jakoukoli objednávku, včetně těch, které byly zadány za chybně uvedenou cenu. To znamená, že i když zákazník obdrží potvrzení objednávky, nemusí to znamenat, že smlouva byla uzavřena za správných podmínek. Pokud dojde k zjištění chyby v ceně, může Reebok objednávku zrušit a informovat zákazníka o důvodu zrušení.
Zákazníci, kteří využili nečekané možnosti lacině se vybavit na sport i život lze rozdělit na ty, kteří obdrželi potvrzení o přijetí objednávky a na ty ostatní. Zatímco ti druzí si myslí, že mají i přes zaplacení nejspíš smůlu, může je těšit, že smůlu mají i ti, kteří potvrzující mail obdrželi – podle smluvních podmínek Reeboku totiž „obdržení potvrzení o přijetí objednávky neznamená, že vaše objednávka byla přijata a mezi námi je uzavřena smlouva. Vaše objednávka představuje nabídku na koupi produktu s výhradou našeho přijetí.“

Zachrání je Shaq?
Právní hledisko je tady jasné a nepřekvapivé. Mnohem zajímavější ale bude sledovat počínání firmy, jejíž IT oddělení zjevně něco dost zpackalo, protože už jen vypořádání se s desítkami tisíc neplatných objednávek bude vyžadovat enormní administrativní nasazení.
Působí více než bizarně, že globální společnost zanechala na části svého eshopu určeného českým zákazníkům (ano, tato chyba se v jiných zemích neobjevila, pozn. red.) nesmyslně nízké ceny déle než den od doby, kdy si jich první klienti všimli a zvěst začali šířit.
V době, kdy stačí pár kliků, když ne na opravu problému, tak zcela jistě na vypnutí celého webu nebo jeho problémové části, je počínání Reeboku krajně zarážející a vyvolává otázky, zda jde skutečně o tak velké diletantství, nebo o nějakou pochybnou formu marketingu. Byl to snad celé záměr v duchu „Negativní reklama je také reklama“? Pochybuji.
Až pozdě v neděli (8.6.) došlo bez slůvka vysvětlení k opravě cen uvedených chybně v korunách zpět na eura. Nebýt nekonečné prodlevy a v případě, že by následovala okamžitá omluva „postiženým“ třeba s nějakým tím slevovým bonusem za nechtěné uvedení v omyl, asi by nad tím každý mávnul rukou a byl vděčný za napínavou neděli. Jenže nestalo se a to může mít pro velký oděvní koncern na českém trhu nehezké následky.
I národ smějících se bestií (terminus technicus Reinharda Heydricha, pozn. red.) se umí zdravě a sebevědomě spotřebitelsky naštvat, na Reebok zanevřít a přejít k Under Armour a jiným značkám. Ostatně, stát se něco podobného třeba v USA, spotřebitelé uvedeni v omyl by už za pár hodin po zrušení objednávek zaplavovali soudy hromadnými žalobami.
Než se dozvíme více, můžete na Netflixu sledovat nový seriál Odvážné kroky Shaquilla O'Neala, ve kterém se legendární basketbalista spolu s kolegou Allenem Iversonem snaží oživit značku Reebok a najít novou tvář pro její propagaci. Po zábavné české „etudě“ možná přibude nová série. Anebo bude Reebook velkorysý – všechny zákazníky uspokojí za chybně uvedené ceny a ti jej za to budou do smrti milovat. Nebo aspoň do nějaké podobné chyby u konkurence.
🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.









