Zoufalá snaha automobilek prodávat elektromobily je nutí zdražovat modely se spalovacími motory

KOMENTÁŘ MICHALA BORSKÉHO | Evropský automobilový trh se – s příchodem nových emisních limitů platných od nového roku – uměle deformuje, aby se výrobci vyhnuli drakonickým pokutám ze strany EU. V praxi to znamená, že pětina prodaných aut bude muset být bezemisních, což je třeba u nás dost sci-fi představa. Chování postavené na hlavu neprospívá nikomu, tím méně spotřebiteli.

Evropský automobilový průmysl se nachází ve složité situaci, kdy musí balancovat mezi plněním přísných emisních cílů, konkurenčním bojem a potřebou uspokojit poptávku zákazníků. Od 1. ledna 2025 začnou v EU platit nová emisní pravidla, která výrazně snižují limity emisí oxidu uhličitého (CO₂). 

Každá automobilka bude muset zajistit, aby elektrická vozidla tvořila minimálně 20 % jejích celkových prodejů. V současnosti však elektromobily v Evropě tvoří jen 13 % trhu, což dostává výrobce pod značný tlak.

K tomu se přidávají i další komplikace, jako je nadbytek výrobních kapacit, slabší poptávka po elektromobilech, než se očekávalo, a rostoucí konkurence, zejména od Tesly a čínských výrobců. Dá se proto očekávat, že se automobilky budou uchylovat k různým strategiím, jak zvrátit nepříznivý poměr a přizpůsobit se přísnější regulaci.

Spalovací auta už dávno nesmrdí, v EU si ale myslí, že je potřeba ještě víc přitvrdit.

Spalováky mají zaplatit elektriku

Jedním z nejviditelnějších kroků je zvyšování cen vozů se spalovacími motory. Hlavní evropští výrobci, jako jsou Volkswagen, Stellantis a Renault, v posledních měsících zdražili své modely na benzin a naftu o stovky eur. Tento krok má za cíl jednak snížit poptávku po autech s vyššími emisemi, jednak zmenšit cenový rozdíl mezi spalovacími vozy a elektromobily. 

Například Peugeot zdražil benzinové verze o 500 eur, zatímco ceny hybridních a elektrických modelů zůstaly nezměněny. Nová elektrická Škoda Elroq se zase dostala na cenovou paritu s konvenčním modelem Karoq.

Díky této taktice se elektromobily stávají v očích zákazníků cenově atraktivnějšími. Přesto však elektromobily zůstávají pro mnoho spotřebitelů finančně nedostupné, a to i přes snížení cen.

Podle analytika Denise Schemoula ze společnosti S&P Global zdražování spalovacích vozů plní ještě další funkci: vytváří prostor pro financování slev na elektromobily. Kupující benzinových a naftových aut tak nepřímo dotují ty, kteří přecházejí na elektrický pohon. Tato nepřímá dotace však vyvolává otázky o etice výrobců vůči zákazníkům, kteří na elektromobil nemají prostředky.

Za volantem nové Škody Elroq: Milé svezení s ekologickým autem, které dává smysl a nestojí majlant

Nežádoucí vedejší účinky

Zvyšování cen aut se spalovacími motory může mít řadu negativních dopadů na trh. Vyšší ceny mohou vést k poklesu jejich prodejů a následnému omezení výroby. To zas může negativně ovlivnit celý dodavatelský řetězec, včetně subdodavatelů a zaměstnanců, kteří jsou na výrobě spalovacích vozů závislí. 

Některé automobilky se snaží hledat alternativní způsoby jako je třeba sdílení emisí s jinými společnostmi nebo nákup emisních kreditů od firem s vysokým podílem elektromobilů, typicky od Tesly. Tyto strategie jsou však značně drahé, což snižuje zisky. 

Výrobci navíc musí být opatrní, aby nepodkopali důvěru svých zákazníků. Velké slevy na nové elektromobily mohou rozhněvat ty, kteří si stejný model koupili již dříve za vyšší cenu. Navíc evropské tržní regulace zakazují prodej podnákladových aut, což opět omezuje prostor pro další zlevňování.

Automobilový průmysl proto nadále apeluje na Brusel, aby zmírnil emisní cíle. „Nedokážu prodat dostatek elektromobilů, takže budu penalizován za to, že prodávám spalovací auta,“ říká Luc Chatel z francouzského sdružení autoprůmyslu PFA. „Mám snad vyrábět koňské povozy?“ klade si řečnickou otázku. 

Aktuální situace tak přináší nové otázky: Je cenová parita spravedlivá, nebo je jen nástrojem na přerozdělení nákladů mezi spotřebitele? A jaká bude skutečná cena za splnění klimatických cílů?

Ivan Hodáč o krizi autoprůmyslu: Každá deprese je současně příležitost

Kdo se bude smát naposled?

Současná situace nejvíce nahrává nadšencům do elektromobilů i lidem, kteří je kupují z racionálních důvodů, tedy především pro městský nebo příměstský provoz. Tihle všichni získají díky slevám modernější technologie za nižší ceny. Profituje samozřejmě také Elon Musk se svou Teslou a Číňané. 

Naopak kupující spalovacích aut budou čím dál tím více diskriminováni vyššími náklady a omezenější nabídkou. Prostě klasická revoluce shora. Celý trh je na prahu zásadní transformace, která redefinuje vztah mezi spotřebiteli, výrobci a regulačními orgány. Čeká ho klíčové období plné výzev, kompromisů a nejistoty.

🔥🗞️ Přidejte si INFO.CZ do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Díky.

Málo prodaných elektromobilů znamená velké pokuty. Zoufalé automobilky bijí na poplach

Elektrošok pro Česko: Přechod k elektromobilitě podle analytiků srazí mzdy i HDP

Elektromobily ztrácí na hodnotě rychleji. Rekordman přišel za dva měsíce o dvě třetiny ceny

sinfin.digital