Vybrat autosedačku není jen o designu nebo ceně. Jde o jedno z mála rozhodnutí, které může doslova rozhodovat o životě a smrti. Ačkoliv fyzikální zákony jasně preferují jízdu v protisměru co nejdéle, tři čtvrtiny rodičů spěchají s otočením dítěte čelem k jízdě. Často kvůli pohodlí nebo lepšímu kontaktu, aniž by tušili, že tím snižují bezpečnost své ratolesti až o polovinu. Jaké jsou alternativy a proč se nevyplatí podceňovat ani cestu do školky?
Diskuze o tom, kdy je ten správný čas otočit dítě ve voze po směru jízdy, se vedou neustále. Zatímco rodiče často řeší prostor na nohy a oční kontakt, fyzika a lékaři mají jasno: při čelním nárazu jsou nejzranitelnějšími částmi těla hlava a krk dítěte. Pokud sedí po směru jízdy, setrvačnost vymrští hlavičku vpřed, což u malých dětí vystavuje křehkou krční páteř extrémnímu přetížení.
Oproti tomu protisměrná poloha funguje jako štít – náraz se rozloží do plochy zad a hlava zůstává chráněna v korpusu sedačky. Evropská legislativa sice nařizuje jízdu v protisměru „jen“ do 15 měsíců věku, experti na bezpečnost však důrazně doporučují vydržet v této pozici co nejdéle, ideálně do tří až čtyř let.

Pohodlí vyhrává nad bezpečností, je to ale risk
Realita na silnicích se však od doporučení liší. Podle evropských studií většina rodičů děti otáčí po směru jízdy hned, jak je to možné. Důvody jsou prozaické: dítě lépe vidí, má více místa na nohy a rodiče na něj lépe dosáhnou. Je však nutné si uvědomit, že jde o kompromis. Předčasným otočením se úroveň ochrany při nárazu propadá o desítky procent.
Pokud už se rodič rozhodne pro posměrnou sedačku, měl by pečlivě zvážit systém poutání. Klasické pětibodové pásy sice připomínají bezpečný postroj závodníků, ale v běžném provozu selhávají kvůli lidské chybě. Statistiky ukazují, že až v 51 % případů rodiče pásy špatně utáhnou, překroutí nebo špatně vedou. Při nehodě to pak znamená nebezpečný nápor na hrudník a krk dítěte.
Pultík, nebo pásy? Rozdíl je v chybovosti
Alternativou k pásům jsou sedačky s bezpečnostním pultem. Ten funguje podobně jako nafouknutý airbag – při nárazu se dítě opře horní polovinou těla o širokou plochu a „zabalí se“ do ní. Tlak na krční páteř je v takovém případě podle dostupných dat zhruba o 25 % nižší než u pětibodových pásů a riziko, že dítě špatně připoutáte, je zde výrazně menší.
Vývoj jde ale ještě dál. Na trhu se objevují technologie, které se snaží vyrovnat bezpečnostní deficit posměrných sedaček pomocí aktivních prvků. Příkladem je model Anoris T i-Size od společnosti CYBEX, který v sobě integruje celotělový airbag ukrytý v bezpečnostním pultu. Nezávislé testy organizací jako ADAC potvrdily, že toto řešení nabízí ochranu srovnatelnou s jízdou v protisměru, přičemž dítěti zůstává komfort sezení po směru.

Pozor na zimní bundy a krátké trasy
Ať už zvolíte jakýkoliv typ sedačky, její účinnost stojí a padá na správném použití. Častým nešvarem je poutání dětí v naducaných zimních bundách. Pásy pak nepřiléhají k tělu a při nárazu vzniká nebezpečná vůle. Platí jednoduché pravidlo: mezi pásem a tělem dítěte by se měl vejít maximálně jeden prst. Pásy musí vést pevně přes pánev a ramena, nikoliv přes břicho nebo krk.
Mnoho řidičů také žije v iluzi, že nehody se stávají jen na dálnicích. Statistika je ale neúprosná – více než polovina nehod se zraněním se odehraje v okruhu několika kilometrů od domova. Podceňovat cestu „jen k babičce“ nebo do školky se nevyplácí. I při městské rychlosti působí na tělo obrovské síly. To názorně ukazuje například mobilní simulátor nárazu (CYBEX Car Crash Simulator), který demonstruje, co se děje s dítětem při nárazu v rychlosti pouhých 15 km/h. Rozdíl mezi správně a špatně připoutaným pasažérem je v tu chvíli dramatický.
Nejlepší rada? Zkoušejte
Výběr autosedačky by neměl probíhat jen na internetu. Nejlepším postupem je vyrazit do specializované prodejny i s dítětem a autem. Jedině tak zjistíte, zda sedačka sedí na tvar sedadel vašeho vozu, zda máte dostatečný přístup k ISOFIX úchytům a jestli se v ní dítěti dobře sedí. Pokud se do ní bude potomek posazovat s radostí, ušetříte si před každou jízdou spoustu nervů.









